Plan:
1. matematyka
2. wf
3. j. polski
4. j. polski
5. historia
6. wiedza o społeczeństwie
7. wiedza o społeczeństwie
8. angielski (zaawansowana)
Matematyka
Klasówka z ciągów.
Polski
Postawy wobec Mendla:
- kobiety: szacunek, chrześcijańskie miłosierdzie i dobroć, z drugiej strony namowa do dwulicowości (traktowanie wiary jako czegoś powierzchownego, czym można się obronić w razie niebezpieczeństwa), głupota,
- ksiądz: szanuje odmienność Mendla (tolerancja), jest postępowy jak na swoje czasy - poprzez prosty gest, jakim jest zdjęcie czapki, oddaje cześć przedstawicielowi innej religii, podejmuje dialog z innymi religiami,
- zegarmistrz: antysemita ("Każdy Żyd ma swoje wykręty"), konformista,
- student: łączy go więź emocjonalna z Mendlem, współpracuje z nim (ich wzajemne stosunki można porównać do symbiozy), wykazuje się heroizmem, jest tolerancyjny; tolerancja i współpraca => organicyzm.
Po przeanalizowaniu zachowań innych bohaterów wobec Mendla można wywnioskować, że uprzedzenia rodzą się z niewiedzy (wiedza cnotą sokratejską).
Mendel zdaje sobie sprawę ze swojej przewagi intelektualnej, a jednak nie traktuje nikogo z góry.
Cechy języka Mendla:
- wplata do wypowiedzi typowo żydowskie słówka ("nu"),
- fonetyczne zdeformowanie języka ("Niech un nie będzie obcy."),
- orzeczenia na końcu zdań ("[...] bo wy mnie swoją świętość chcieli dać, mnie ratować, ale ja do moje okno krzyż nie chcę stawić."),
- nieprawidłowe odmienianie wyrazów ("dajta", "[...] ja tymi dziesięciu palcami zapłacił.", "Ta zapłata moja jest w szkole u dzieci, u tych paniczów, u te panienki, co się uczą na książkę, co piszą na kajetu, nu."),
- formuły zwrotów do adresata ("pan dobrodziej"),
- mówienie o sobie w 3. os. l. pojedynczej ("Czy ja tu przyszedł jak do karczmy? Zjadł, wypił i nie zapłacił? Nu, ja tu nie przyszedł jak do karczmy! Ja tu tak w miasto urósł, jak ta brzezina w lesie!"),
- tendencja do wyliczania - chwyt retoryczny ("Wódka gdańska jest i kufer gdański jest, i szafa gdańska jest..."),
- zadawanie wielu pytań retorycznych w celu skłonienia rozmówcy do refleksji ("Nu, a czym un ma być? Niemcem ma być? Francuzem ma być? Może un koniem ma być?", "Pan dobrodziej myśli, co jak tu deszcz pada, to un Żyda nie moczy, bo Żyd obcy? Albo może pan dobrodziej myśli, co jak tu wiatr wieje, to un piaskiem nie sypie w oczy temu Żydowi, bo Żyd obcy? Albo może pan dobrodziej myśli, że jak ta cegła z dachu leci, to una Żyda ominie, bo un obcy?"),
- obrazowość, podawanie przykładów (egzemplaryczność) w celu uzyskania realizmu i autentyzmu.
Temat: Losy chłopskiego majsterklepki.
Bolesław Prus, Antek
Miejsce akcji: wieś położona w dolinie, nad Wisłą, w zaborze rosyjskim.
Czas akcji: druga połowa XIX wieku (pojawia się szkoła gminna, teoretycznie bezpłatna).
Wiatrak stający się przedmiotem obsesji - nawiązanie do Don Kichota.
Wydarzenia z życia Antka:
1. Narodziny w ubogiej chłopskiej rodzinie.
2. Narodziny siostry i opieka nad nią (rodzice ciężko pracowali, od świtu do nocy nie było ich w domu => poruszenie problemu biedy na wsi).
3. Śmierć ojca.
4. Narodziny Wojtka.
5. Tragiczna śmierć siostry.
6. Próba pracy jako pasterz.
7. Dwumiesięczny pobyt w szkole.
8. Wyrzucenie Antka ze szkoły.
9. Terminowanie u kowala - przygotowanie do zawodu.
10. Wyrzucenie z praktyki.
11. Powrót do domu, próba zarobkowania własnymi wyrobami (rzeźbami).
12. Matka i kum Andrzej (najprawdopodobniej chrzestny Antka, brat jego ojca) zaczynają traktować Antka jak kogoś zbędnego, niepotrzebnego, jak utrudnienie - nie umie się chłopak skupić na robocie, a utrzymać go trzeba.
13. Zauroczenie Antka wójtową - pierwsza młodzieńcza fascynacja (spotkał ją w kościele jak Petrarka swoją Laurę).
14. Antek rzeźbi krzyżyk dla wójtowej.
15. Uświadomienie sobie swojej biedy, odczucie nędzy.
16. Podjęta przez Andrzeja decyzja o wyprawieniu Antka w świat (Andrzej jest opiekunem rodziny, zobowiązanym do jej nadzorowania) - opiekunowie kupują mu wyprawkę, uposażają go na ile pozwala im na to sytuacja majątkowa.
17. Antek zostawia krzyżyk w kościele zamiast podarować go wójtowej.
18. Opuszczenie wsi.
Zakończenie
"Ku wieczorowi niebo zaciągnęło się chmurami i spadł drobny deszcz. Ale że chmury nie były gęste, więc przedarły się przez nie blaski zachodzącego słońca. Zdawało się, że nad szarym polem i nad grząską, gliniastą drogą unosi się złote sklepienie powleczone żałobną krepą".
Przewidywana przyszłość Antka: z jednej strony będzie narażony na zło (natura mówi,: dobrze to ci w tej drodze nie będzie), z drugiej zza chmur wychodzi słonko.
"Może spotkacie kiedy wiejskiego chłopca, który szuka zarobku i takiej nauki, jakiej między swoimi nie mógł znaleźć. W jego oczach zobaczycie jakby odblask nieba, które przegląda się w powierzchni spokojnych wód; w jego myślach poznacie naiwną prostotę, a w sercu tajemnicę i prawie bezświadomą miłość.
Wówczas podajcie rękę pomocy temu dziecku. Będzie to nasz mały brat, Antek, któremu w rodzinnej wsi stało się już za ciasno, więc wyszedł w świat oddając się w opiekę Bogu i dobrym ludziom."
Od czytelnika zależy, która z alternatyw przyszłości Antka się ziści => sprowokowanie pozytywnej reakcji na osoby podobne do Antka, przejaw tendencyjności.
Dzieciństwo na wsi:
2-3 lata - opiekowanie się młodszym rodzeństwem
od 4 lat - pomoc w pracy w polu, pilnowanie drobiu, sprzątanie, gotowanie, ograniczony dostęp do edukacji
Obraz życia na wsi w Antku jest kontrastem z sielankową wizją wsi, opisaną m.in. przez Kochanowskiego.
Mentalność mieszkańców dziewiętnastowiecznej wsi:
- zabobony (wiara w zbawczą moc drabinki przeciwpożarniczej),
- brak dostępu do opieki medycznej, nieświadomość konieczności udzielenia chorym pomocy lekarskiej,
- stosowanie terapeutycznych zabiegów magicznych,
- osoba znachorski jako zielarki i wiedźmy, pełniącej rolę lekarza i szamana.
***
Praca domowa: przeanalizuj stosunek bohaterów Antka do edukacji.
Historia
Temat: Przemiany gospodarcze i społeczne w XVI i XVII wieku.
Nie było pracy domowej.
WoS
Lekcja (1) |
Lekcja (2) |
Lekcja (3) |
Nie było pracy domowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz