środa, 12 lutego 2014

12.02.2014 (środa)

Plan:
1. matematyka
2. wf
3. j. polski (zastępstwo)
4. j. polski (zastępstwo)
5. historia
6. wiedza o społeczeństwie
7. wiedza o społeczeństwie
   

Matematyka

Pisaliśmy kartkówkę z ciągu geometrycznego (tradycyjnie trzy zadania), do której przygotowywaliśmy się 11.02. Na lekcji rozwiązaliśmy zadanie trzecie:
3. Ile początkowych wyrazów ciągu geometrycznego o pierwszym wyrazie 8 i ilorazie 1/2 należy zsumować, aby otrzymać 5,5?
   
Kartkówka
zadanie 3
   
Sprawdzenie pracy domowej: ćwiczenia 7 i 8/137. 
    
Sprawdzenie pracy domowej
   
Temat: Ciąg geometryczny - zadania tekstowe.
Na lekcji: zadanie 4/138 (zaczęliśmy). 
   
Lekcja
  
Praca domowa: dokończyć zadanie 4/138, zrobić zadanie 5/138. 

Praca domowa
   
* Wersja podpunktu b znajdująca się z lewej strony to mój wymysł - wynik wyszedł poprawny, ale sposób przedstawiony z prawej strony jest bardziej "ludzki".
   

Polski

[W zastępstwie za p. Strugińską lekcję prowadziła p. Małecka]
Temat: Obraz Litwy w "Panu Tadeuszu".
Na lekcji zostaliśmy podzieleni na grupy, z których każda miała opracować jakieś zagadnienie związane z przedstawieniem tradycji i zwyczajów w utworze. Oto moje notatki:

Obyczajowość szlachecka w "Panu Tadeuszu":
 - zajazd, czyli zbrojny napad na majątek sąsiada; na Sopliców najechał Hrabia z Dobrzyńskimi - gospodarzy zamknięto na klucz w domu, a agresorzy skrupulatnie oczyścili kuchnie i spichlerze ze wszystkiego co udało im się znaleźć;
- czarna polewka, czyli zupa, której podanie oznaczało odrzucenie starającego się o rękę córki gospodarza kawalera;
- polowanie, uczta: relacja z ówczesnych rozrywek, dużo informacji o etykiecie i zwyczajach;
- parzenie kawy, czyli proces, który urastał do rangi rytuału - najlepsza kawa na świecie tylko w Polsce!;
- tabaka, którą spożywano w ważnych chwilach (przed bitwą, podczas uroczystości) lub gdy zamierzało się powiedzieć coś ważnego;
- hierarchia, czyli w jakim porządku siadano przy stole, kto zajmował jakie miejsce w kolumnie podczas spaceru;
- zaręczyny, którym towarzyszyła ludowa muzyka, a potem odtańczenie poloneza; decyzja o przyszłości młodych należała do najstarszych przedstawicieli rodu/ich opiekunów;
- cała reszta, czyli szlachecki ubiór, nadawanie imion od postaci historycznych, życie w folwarku etc.

"Pan Tadeusz" ma przypominać o tradycjach i wzbudzać emocje. Opisy są szczegółowe, barwne i plastyczne. Mickiewicz chciał pokazać młodym, urodzonym już w czasie zaborów, jak wyglądała Rzeczpospolita, o co walczą.

Soplicowo nazwane jest "centrum polszczyzny", gdyż jest to przykład wzorowego szlacheckiego majątku. Sędzia jest dobrym gospodarzem i bardzo gościnnym człowiekiem. Dba o kultywowanie tradycji, krzywym okiem spogląda na nowe, obce zwyczaje.

Utwór pokazuje, że człowiek jest wpisany w rytm natury. Prace w polu kończą się wraz z zachodem słońca, podczas grzybobrania zbiera się tylko najsmaczniejsze grzyby, a resztę zostawia się, by służyły zwierzętom. Generalnie na świecie panuje całkowita harmonia, której nic nie zakłóca.

Portret szlachty w "Tadziu":
Wady: zazdrość, zawiść, zaściankowość, popędliwość, pijaństwo, pieniactwo, przechwalanie się, podatność na manipulację, głupota, przekonanie, że zawsze ma się rację.

Zalety: konsekwentność, odwaga, waleczność, gościnność, przywiązanie do tradycji, honor, pracowitość, przywiązanie do natury.

Podobieństwa między "Tadziem", a "Nad Niemnem":
przestrzeń - sielankowa wieś; uwłaszczenie chłopów - motyw zmian wprowadzanych prze nowe pokolenie; dwa rody pozostające w konflikcie (Soplicowie vs. Horeszkowie| Korczyńscy vs. Bohatyrowicze).

"Tadzio" jako epos: ważne historycznie wydarzenia (Napolełon), bohater zbiorowy (szlachta), retardacja, porównania homeryckie, gargantuiczne opisy, nawiązanie do wybitnych postaci (Napolełon, Kościuszko), inwokacja i epilog, wielowątkowa akcja, podniosły styl.
   

Historia

[Notatki przytoczone z mojego zeszytu w formie oryginalnej. Nie przyjmuję zażaleń.]
Generalnie tematu żadnego z przyczyn nieznanych nie mam zapisanego. Istnieje możliwość, że akurat biegałem po szkole w walce o mapę :/

Komentarz do pracy domowej z poprzedniej lekcji:
Na soborze w Konstancji Paweł Włodkowic, rektor Akademii Krakowskiej, był "szefem dyplomacji" polskiej na soborze w Konstancji (dyplomatyczne zmagania z Krzyżakami). Stwierdził tam, że Polska, która schrystianizowała Litwę drogą pokojową, sprawdziła się lepiej niże Zakon Krzyżacki, który w tym celu używał miecza. Prawdopodobnie jako pierwszy Europejczyk ever uważał, że pogan nie można źle traktować tylko ze względu na to, że nie znają Chrystusa. To nadal ludzie i należy im się jakiś szacunek.

Podsumowanie rządów Jagiełły:
1. Rozwój Kościoła, w 1412 r. założono arcybiskupstwo we Lwowie (do 1418 r. trwał spór dwóch polskich arcybiskupów o zwierzchnictwo nad Kościołem w całym kraju, wygrał go hierarcha z Gniezna, który stał się prymasem).
2. Elekcyjność tronu - choć elekcja przebiegała tylko w ramach dynastii, to jednak była przeprowadzana.
3. Przywileje: warcki (1422 r.) - szlachcic może przepędzić "krnąbrnego wójta" (sprowadzało się to do tego, że szlachcic w razie konfliktu z wójtem wyganiał go i przejmował bezpośrednią zwierzchność nad wioską); jedleńsko-krakowski (1430, 1433) - wydany "w dwóch częściach" przywilej, który gwarantował szlachcie nietykalność osobistą i majątkową (nie można aresztować/konfiskować bez wyroku sądu).

Jagiełło miał dwóch synów - Władysława i Kazimierza. Aby zapewnić im sukcesję wydawał przywileje.

Zakon Krzyżacki:
Związek pruski - opozycyjna wobec władzy zakonników organizacja założona przez najważniejsze miasta i rycerstwo Prus. Twierdzili, że Krzyżacy szerzą bezprawie i przemoc. Tak naprawdę chodziło o wysokie podatki. Zwracali się o pomoc do cesarza i papieża. Gdy nie przyniosło to skutku, także do króla Polski. Chcieli stać się częścią królestwa ze względu na niskie podatki i przywileje. W związku z tym 6 czerwca 1454 r. podpisano akt inkorporacji. To wywołało wojnę trzynastoletnią, która trwała aż do 1466 r.

Jeżeli chodzi o te podatki, to Krzyżacy potrzebowali pieniędzy. I to bardzo. Oprócz strat ponoszonych podczas konfliktów z polską, mieli problemy militarne. Otóż samych rycerzy zakonnych nie było wielu, a po bitwie pod Grunwaldem "goście" z Zachodu przestali przybywać tak licznie jak wcześniej. Na pruskie rycerstwo nie było zaś co liczyć. W związku z tym Krzyżacy musieli korzystać z armii zaciężnej, tzn. oddziałów, powiedzielibyśmy: zawodowych. Choć byli to wyborni wojacy, to trzeba było im dużo płacić. A w razie braku pieniędzy mogli się zwrócić przeciw dotychczasowym zwierzchnikom.

Praca domowa: sporządzić kalendarium wojny 13-letniej i wypisać postanowienia II pokoju toruńskiego.

WoS

Pisaliśmy klasówkę. Co było:
  • wypisać po jednym politycznym wydarzeniu w Polsce i na świecie, które miało miejsce w 2014 roku,
  • napisać definicje: mass media,
  • (reszta się wymyśla).


1 komentarz:

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony