środa, 5 lutego 2014

05.02.2014 (środa)

Plan:
1. matematyka
2. wf
3. j. polski
4. j. polski (religia)
5. historia
6. wiedza o społeczeństwie
7. wiedza o społeczeństwie
   

Matematyka

Temat: Ciąg geometryczny - monotoniczność ciągu.

Na lekcji:
  • sprawdzenie poniedziałkowej pracy domowej i zadania 28. z matury, które załapało się na skanie,
  • matura CKE 2015, zadanie 29,
  • ćwiczenie 3/132,
  • ćwiczenie 1/133.
 
Lekcja (1)

Lekcja (2)

Praca domowa: dokończyć tabelę z ćwiczenia 1/133 (uzupełnić komórki oznaczone gwiazdkami - ich zawartość to mój wynalazek o wątpliwej poprawności). 
     

Polski

[...]
***
Nie było pracy domowej.
  

Religia

Kontynuacja tematu Przywrócona godność:
 
Chrześcijańską troskę o godność osoby można ująć w trzech aspektach:
- zgłębiania tajemnicy pochodzenia człowieka od Boga,
- przyjęcia wyzwolenia - łaski odkupienia, którą Bóg obdarował człowieka przez Jezusa Chrystusa,
- zaproszenia człowieka w życiu Boga w Jego nieśmiertelność i świętość poprzez działanie Ducha Świętego.
 
W tej tajemnicy Kościół udziela wierzącym sakramentów, aby umacniać życie chrześcijanina i prowadzić go do świętości.
 
Godność człowieka określa wiele czynników:
- osoba ludzka jest podmiotem niezbywalnych praw,
- osoba posiada zdolność myślenia, rozumnego działania i kochania drugiej osoby,
- osoba obdarzona została wolną wolą, by podejmować decyzje na bazie tej wolności,
- oprócz sfery cielesnej osoba posiada sferę duchową, która wymaga ciągłej troski i kształtowania.
 
Temat: Nowy sens życia.

Celem misji Jezusa Chrystusa jest ukazanie nowego sensu ludzkiego życia - stawania się nowym człowiekiem poprzez zbawcze misterium Chrystusa.

Rozmowa Jezusa z Nikodemem (Ewangelia według świętego Jana 3, 1-21)
A był człowiek z faryzeuszów imieniem Nikodem, dostojnik żydowski. Ten przyszedł do Jezusa w nocy i rzekł mu: "Mistrzu! Wiemy, że przyszedłeś od Boga jako nauczyciel; nikt bowiem takich cudów czynić by nie mógł, jakie Ty czynisz, jeśliby Bóg z nim nie był." Odpowiadając Jezus, rzekł mu: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się kto nie narodzi na nowo, nie może ujrzeć Królestwa Bożego." Rzekł mu Nikodem: "Jakże się może człowiek narodzić, gdy jest stary? Czyż może powtórnie wejść do łona matki swojej i urodzić się?" Odpowiedział Jezus: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się kto nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego. Co się narodziło z ciała, ciałem jest, a co się narodziło z Ducha, duchem jest. Nie dziw się, że ci powiedziałem: Musicie się na nowo narodzić. Wiatr wieje, dokąd chce, i szum jego słyszysz, ale nie wiesz, skąd przychodzi i dokąd idzie; tak jest z każdym, kto się narodził z Ducha." Odpowiedział Nikodem i rzekł do niego: "Jakże to się stać może?" Odpowiedział Jezus i rzekł mu: "Jesteś nauczycielem w Izraelu, a tego nie wiesz? Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, co wiemy, to mówimy, i co widzieliśmy, o tym świadczymy, ale świadectwa naszego nie przyjmujecie. Jeśli nie wierzycie, gdy wam mówiłem o ziemskich sprawach, jakże uwierzycie, gdy wam będę mówił o niebieskich? A nikt nie wstąpił do nieba, tylko Ten, który zstąpił z nieba, Syn Człowieczy, i jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak musi być wywyższony Syn Człowieczy, aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny. Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny. Bo nie posłał Bóg Syna na świat, aby sądził świat, lecz aby świat był przez niego zbawiony. Kto wierzy w niego, nie będzie sądzony; kto zaś nie wierzy, już jest osądzony dlatego, że nie uwierzył w imię jednorodzonego Syna Bożego. A na tym polega sąd, że światłość przyszła na świat, lecz ludzie bardziej umiłowali ciemność, bo ich uczynki były złe. Każdy bowiem, kto źle czyni, nienawidzi światłości i nie zbliża się do światłości, aby nie ujawniono jego uczynków. Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego dokonane są w Bogu."
   
faryzeusze - reprezentanci religijnego stronnictwa, wierzyli w życie pozagrobowe
sadyceusze - nie wierzyli w życie pozagrobowe
esseńczycy - żyli w zamknięciu, studiowali i przepisywali Pismo Święte

Historia

Temat: Europa Zachodnia w XIV i XV wieku.
[Notatki]
***
Nie było pracy domowej.
   

WoS

Na pierwszej lekcji pisaliśmy sprawdzian. Zakres materiału: tematy 8, 9, 11 i 12 poza stronami 180-185.
    
Co było:
  • napisać definicje: związku zawodowego, apatrydy, obywatelstwa,
  • dopisać rodzaj kultury (duchowa/materialna/społeczna) do definicji,
  • wymienić podział sprawiedliwości według Arystotelesa (i umieć przyporządkować je do odpowiednich opisów),
  • wymienić cztery współczesne problemy etyczne,
  • wymienić trzy przykłady obywatelskiego nieposłuszeństwa (napisać, kto i co dokładnie zrobił).
Jak coś mi się przypomni, to dopiszę.
***
W środę (12.02.) piszemy sprawdzian z opinii publicznej i środków masowego przekazu (tematy 13. i 14.). Zagadnienia, które mają się na nim pojawić:
  • OBOP i CBOS,
  • odróżnianie faktu od opinii,
  • tabele/str. 200,
  • rola internetu.
***
Temat: Pojęcie polityki.

1. Polityka - sztuka rządzenia.

2. Kształtowanie pojęcia polityki:
  • Arystoteles - Polityka,
  • Platon - Państwo,
  • święty Augustyn,
  • święty Tomasz z Akwinu,
  • Voltaire,
  • John Locke,
  • J. J. Rousseau,
  • Thomas Hobbes,
  • Max Weber.
 
3. Koncepcje polityki (strona 213):
  • koncepcja klasyczna według Arystotelesa - polityka to dążenie do wspólnego dobra,
  • koncepcja koercyjna - polityka to zapewnienie bezpieczeństwa,
  • koncepcja konsensualna - polityka to dążenie do wspólnego dobra w wyniku osiągania kompromisu,
  • koncepcja konfliktowa - podział społeczeństwa na antagonistyczne klasy (Marks),
  • koncepcja polityki bez użycia siły (Mahatma Gandhi).
 
4. Politologia - nauka o polityce, czyli sztuce rządzenia. Wspierają ją nauki pomocnicze:
  • socjologia,
  • psychologia,
  • filozofia,
  • historia,
  • prawo,
  • religioznawstwo,
  • ekonomia.
 
5. Najważniejsze dyscypliny politologii:
  • teoria polityki,
  • systemy polityczne,
  • współczesna myśl polityczna,
  • stosunki międzynarodowe,
  • psychologia polityczna*,
  • socjologia stosunków politycznych*,
  • polityki szczegółowe*:
- polityka gospodarcza,
- polityka społeczna,
- polityka kulturalna.
______________________________
* informacje dodatkowe

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony