wtorek, 9 kwietnia 2013

"Inny Świat" Gustaw Herling-Grudziński - IH

Temat 3. Czy Niebo jest puste? – o systemie politycznym w „Innym Świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
Temat 4. Ptaki z przetrąconymi skrzydłami – G. Herling-Grudziński o systemie komunistycznym
Temat 5. Grudziński jako humanista.


„Człowiek jest ludzki tylko w ludzkich warunkach”
G. Herling-Grudziński

Budowa Łagru

Dom Swidanij - miejsce spotkań więźniów z bliskimi. Trudno było zdobyć pozwolenie na takie spotkanie, a gdy w końcu do niego doszło, doprowadzano osadzonego do stanu, który sprawiałby wrażenie dobrych warunków obozu. Nierzadko spotkanie takie miało zerwać więzi łączące więźnia z rodziną – jak np. w przypadku spotkania z żoną żądającą rozwodu.
Trupiarnia – miejsce, do którego wysyłano więźniów niezdolnych do pracy. Żyli oni z minimalnych racji żywnościowych.
Szpital – miejsce, do którego można było trafić tylko w ciężkich przypadkach i wyłącznie na kilka dni. Więźniowie nieraz samo okaleczali się, chcąc do niego trafić, bo trafiając pod opiekę lekarzy nie musieli pracować i na krótki czas polepszali swoje warunki życia.

Sytuacja więźniów


Do łagrów trafiali niewinni ludzie, z reguły nie mający na sumieniu zarzucanych im win, lub oskarżenia te były bardzo błahe [zbyt realistyczne odegranie roli wroga systemu przez aktora, strzelanie do wizerunku Stalina]. Byli oni osadzani wraz z prawdziwymi przestępcami, nieraz zbrodniarzami [urkowie] i traktowani na równi z nimi. Rodziny więzionych oszukiwano, ukrywano przed nimi faktyczną sytuację więźniów.
Wszystkie działania przeprowadzane w łagrach miały prowadzić do odczłowieczenia więźniów, odcięcia ich od reszty świata, pozbawienia wspomnień z utraconego życia, bliskich. Często także życia.
System radziecki chciał poprzez katowanie zniekształcić świadomość więźniów, pozbawić ich wolnej woli.  Nieludzkie warunki w obozie miały uczynić z nich zwierzęta, które to, walcząc o przeżycie,  wytracą się same i poddadzą się manipulacji nawet nieświadomie.

Przejawy dobra i demoralizacji w łagrach


Przejawy ludzkich uczuć:

v  więzi łączące np. wyznawców jednej wiary, solidarność;
v  wspomnienia z wcześniejszego życia, pragnienie powrotu;
v  próby zachowania pozorów normalnego życia (np. „sklepik”, gra w warcaby);
v  pomoc chorym na kurzą ślepotę.

Przykłady demoralizacji:

v  „nocne łowy” – polowanie na kobiety w celu ich późniejszego wykorzystania (gwałty);
v  Sprzedawanie się kobiet za jedzenie, zachodzenie w ciąże w celu kilku miesięcy lżejszego życia;
v  Doszczętne zniszczenie uczuć ludzkich, np. miłości (zachowanie kowala wobec Marusi);
v  Upadek ideałów, podstawowych zasad moralnych (np. symonia).

Złagrowanie proces przyswojenia i zaakceptowania nieludzkich zasad panujących w łagrze.

Przykładowe postacie, które zmieniły się pod wpływem książek:
v  Herling-Grudziński, po przeczytaniu „Zapisków z Martwego Domu” Dostojewskiego
v  Don Kichot, po przeczytaniu eposów rycerskich
v  Marcin Borowicz („Syzyfowe Prace”), pod wpływem „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza

„Zapiski z Martwego Domu”


„Zapiski z Martwego Domu” są spisanymi wspomnieniami Dostojewskiego, który także trafił do łagru. Autor pisze w nich o nadziei, o walce o człowieczeństwo za wszelką cenę. Udowadnia, że człowiek, niezależnie od warunków, w jakich się żyje, jest wolny, ma wolną wolę; umacnia się w cierpieniu.
„Zapiski…” były dla więźniów nadzieją, ale jednocześnie torturą, jak pisze o tym Grudziński. Wiara w lepsze życie w tak strasznych okolicznościach była niemal niemożliwa, ogromnie trudna do osiągnięcia.

Dlaczego „Inny Świat”?


Tytuł ten, zaczerpnięty właśnie z „Zapisków…” jest przestrogą, by nie przyzwyczajać się do życia w łagrze, do panujących w nim warunków. Nie akceptować go, lecz potępiać, dążyć do jego zlikwidowania i dołożyć wszelkich starań, by zachowania, jakie miały miejsce w obozie, nie przejawiały się w normalnym życiu, już po uwolnieniu. Najlepszym tego wyrazem jest ostatnia scena „Innego Świata”, w której to Herling nie potępia donosiciela, ponieważ rozumie jego położenie bez wyjścia, jednak nie okazuje mu współczucia, by nie zaakceptować zachowania niegodnego człowieka.
Obóz jest miejscem, w którym załamuje się wiara. „Inny Świat” jest rzeczywistością, w której zamiast Boga jest pustka.

Grudziński jako humanista


Gustaw Herling-Grudziński poprzez narrację „Innego Świata” ujawnia się jako humanista. W centrum uwagi stawia człowieka, jego indywidualność. Podkreśla, że w łagrze, w którym ludzie tracili niemal wszystko, ludzie byli w stanie ocalić jedno: swoją osobowość i wolną wolę.

Historia indywidualności


Kostylew

Inżynier, zwolennik komunizmu. Skazany za wrogość wobec partii. Jest przykładem człowieka, który zmienił się pod wpływem literatury. Wychowany jako zwolennik ideologii radzieckiej, po przeczytaniu zachodnich książek krytykujących System stał się zagorzałym jego przeciwnikiem. Jest uparty, dąży za swoją ideą. Przypalając sobie rękę chce uciec od pracy i sprzeciwić się znienawidzonej władzy – nie chce dla niej pracować.

Gorcew

Były NKWDzista, nie załamał się zesłaniem do obozu, wciąż wierzył w słuszność komunizmu.  Wyklęty przez współwięźniów, których wcześniej katował,  umarł opuszczony przez wszystkich: zamarzł, skazany na jedną z najcięższych prac. Do końca nie wyrzekł się swych przekonań, nie narzekał na swój los, nie szukał przebaczenia ani kontaktów z innymi więźniami.
Gorcew jest fanatykiem. Wierzył w System, ponieważ nie znał innych przekonań. Komunizm tępił religię – wpajał natomiast ludziom wiarę w jedyną słuszną władzę i ideologię. Człowiek nie może żyć bez wiary w cokolwiek. System radziecki zastępował w ZSRR religię, dlatego wielu ludzi nie potrafiło wierzyć w nic innego.

Sadowski

Jest człowiekiem uzależnionym od reżimu. Nie widzi powodu, by porzucać idee, które towarzyszyły mu przez całe życie.

Dimka

Dimka pod wpływem przeżyć stracił wiarę w Boga. Aby uwierzyć we własną wolną wolę w okrutnych warunkach obozowych, odciął sobie nogę. Jest pogrążony w depresji. Nie interesuje go już nic – nawet losy rodziny.

Pamfiłow

Człowiek oczekujący listu od syna, Saszy, którego szczerze kochał. Długi czas nie chciał uwierzyć, że przekonania syna, będącego zwolennikiem komunizmu, są prawdziwe . Gdy jednak ten napisał mu, że wstydzi się go i że sądzi, że został słusznie zesłany do łagru, wyrzekł się go. Pogodzili się dopiero, gdy Sasza został zesłany do obozu za kapitulację podczas walk o Leningrad(?).

Jewgienija Fiodorowna

Pielęgniarka. Żyła w związku z Jegorowem, którego nie kochała. Zmarła, rodząc dziecko romansu z mężczyzną, którego poznała i pokochała w obozie.

Egzystencjalizm


Początek tej filozofii leży w ateizmie, który z kolei brał swój początek w II wojnie światowej. Jej założeniem jest odpowiedzialność ludzi za ludzką godność. Jej myśl przewodnia zakłada, że musimy być dobrzy dla siebie samych, bo nikt nas za to nie wynagrodzi. Mamy obowiązek być odpowiedzialni, skoro nie ma nikogo nad nami (Boga).

Przedstawiciele: Sartre Jean Paul, Albert Camus, Antoine de Saint-Exupery(chrześcijański przedstawiciel egzystencjalizmu).

Wnioski

„Inny Świat” jest historią o tych, którzy przeżyli.  Książka niewiele mówi o śmierci – ma nieść nadzieję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony