Temat 7.
Poezja światowych rozkoszy – twórczość Jana Andrzeja Morsztyna
Temat 8. O pułapkach wyobraźni – „Don Kichot”
Miguela Carventesa.
Malarstwo
Artyści barokowi
v
Vermeer – reprezentant malarstwa skandynawskiego;
często wykorzystywał motyw światła wpadającego przez okno. Twórca słynnej "Dziewczyny z perłą";
v
Rubens – słynął z puszystych przedstawień
postaci kobiecych (fraz. rubensowskie kształty); wyrażały one tęsknotę za
dostatkiem, pełnią życia.
v Diego Velázquez – autor „Panien
dworskich” [Infantka] – obrazu powstałego z użyciem motywu lustra, pozowanego; jest
przykładem teatralizacji .
Cechy malarstwa barokowego
v
Silne kontrasty, intensywne, żywe kolory;
v
Dynamizm, uchwycenie ulotności ruchu, gestów;
v
Bogata symbolika – teatralizacja gestów, dodatki
(zwierzęta, rośliny, przedmioty nieożywione) pełniące funkcję symboliczną;
v
Sceny pozowane – ważność gestów; teatralizacja;
v
Motyw lustra, które mogło odbijać tę samą scenę
lub samego autora;
v
Dominacja linii falistej, nieregularnej;
v
Martwa natura – przedstawienie tęsknotę za bogactwem;
częsty motyw przemijania – obrany owoc, klepsydra, czaszka ludzka (lub inne
kości), zwiędłe kwiaty;
v
Formę zamkniętą (scena, postać mieści się w
ramach obrazu) zastąpiła forma otwarta (obraz przedstawiony wychodził poza
ramy, obserwator nie widzi wszystkiego); nawiązywała ona do tematu
nieskończoności, niedopowiedzenia związanego z życiem pozagrobowym;
v
Malarze barokowi pogłębili perspektywę obecną na
obrazach renesansowych, dołączając grę świateł i cieni. Często wykorzystywanym
przez nich motywem były postacie/sceny
wyłaniające się wprost z ciemności. Obrazy te ilustrują lęk człowieka przed pustką,
nieskończonością, śmiercią;
v
Renesansową harmonię zastąpiła asymetria,
nieład: na obrazach dominowały sceny zbiorowe, postacie były rozmieszczone
nieregularnie, np. po jednej stronie obrazu znajdowała się grupa ludzi, po drugiej
stronie nie było nikogo;
Poezja barokowa
Poezja odzwierciedlała pragnienia człowieka baroku, który –
świadom nietrwałości swojego życia – pragnął każdą jego chwilę przeżyć jak
najmocniej, najintensywniej. Łączy zwykle dwa skrajnie różniące się elementy,
by jak najmocniej oddziaływać na odbiorcę. Do najczęściej wykorzystywanych
środków stylistycznych należały kontrasty, hiperbole, oksymorony i inwersje
składniowe.
Typy poezji barokowej
v Poezja światowych rozkoszy – poezja
dworska;
v Poezja metafizyczna – poezja o relacjach
z Bogiem
Założenia marinizmu
Nurt w sztuce, którego twórcą był Marino (Marini), opiera
się na założeniu, że utwór powinien być oryginalny, zaskakiwać odbiorcę.
Środki stylistyczne poezji barokowej
Koncept –
oryginalny pomysł na wiersz.
Hiperbola –
wyolbrzymienie jakiegoś zjawiska, jakiejś cechy.
Kontrast –
przeciwieństwo, sprzeczność, zestawienie przeciwnych sobie cech, zjawisk.
Gradacja –
stopniowanie cech, zjawisk ukazanych w utworze.
Figura sumacji – podsumowanie
cech/wartości zawartych w wierszu w kilku ostatnich wersach.
Antyteza –
zestawienie tekstów (zdań) zawierających przeciwstawne treści.
Oksymoron –
zestawienie słów o przeciwnym znaczeniu; rodzaj metafory.
Twórczość Jana Andrzeja Morsztyna
„Raki”
„Do
tejże”
„Niestatek”
„Do
trupa”
„Na
oczy królewny angielskiej”
Don Kichot
Związki
frazeologiczne
Kontrast
bohaterów
Profetyzm
Don Kichota
Twórczość Jana Andrzeja Morsztyna
Wielki wpływ na jego
poezję miała twórczość Marina.
„Raki”
Pomysł na wiersz pochodzi z twórczości Jana Kochanowskiego,
konkretnie z fraszki o tym samym tytule.
Koncept opiera się na dwóch, całkiem sprzecznych treściach utworu, które
odczytać można od lewej do prawej i od prawej do lewej. Na pozór treść wydaje się wychwalać adresata,
jednakże czytane od końca zdanie krytykuje jego hulaszcze życie.
Środki stylistyczne:
apostrofa, kontrast, inwersja składniowa, uosobienie, porównania, epitety.
„Do
tejże”
Utwór jest w całości opisem wychwalającym piękno kobiece.
Opiera się na lotnych porównaniach, podkreślonych stopniem zniewolenia
mężczyzny poprzez urodę adresatki.
Środki stylistyczne:
figura sumacji, hiperbole, porównania, metafory.
„Niestatek”
Niestatek oznacza zmienność, niestałość w uczuciach – i o
tym właśnie jest wiersz. Jedna jego połowa skupia się na wychwalaniu urody
kobiety, która głównie pięknie wygląda i nie sprzeciwia się męskiej woli. Druga
część, oparta na kontraście, przyrównuje dawne piękno do największych
paskudności, jakie przychodzą autorowi na myśl.
Co mówi utwór o podmiocie lirycznym? Jest on szowinistą i
zmienia kobiety jak rękawiczki.
Środki stylistyczne:
kontrast, apostrofy, porównania, epitety.
„Do
trupa”
Koncept utworu polega na przyrównaniu dwóch skrajnie różnych
zjawisk – miłości i rozkładu ciała.
Środki stylistyczne:
kontrast, anafory, metafory, apostrofy, antytezy, porównania, epitety.
„Na
oczy królewny angielskiej”
Kolejny opis pięknej kobiety. Autor stopniowo przyrównuje
urodę adresatki do coraz to droższy/większych
rzeczy/zjawisk. Ostatnie dwa wersy podsumowują treść całości.
Środki stylistyczne:
gradacja, figura sumacji, anafory, pytania retoryczne, apostrofy, epitety.
Don Kichot
Związki
frazeologiczne
Donkiszoteria –
postawa polegająca na zgubnym marzycielstwie.
Walka z wiatrakami
– bezowocny wysiłek, zmierzający do nikąd.
Kontrast
bohaterów
Don Kichot
Zubożały szlachcic, po przeczytaniu eposów rycerskich
postanowił zostać błędnym rycerzem i ruszyć w świat po sławę. Niepoprawny
marzyciel, dziwak, naiwny. Chciał dochować wszystkich ceremoniałów, więc wdział
nieużywaną już od dawna zbroję, zwykłą szkapę mianował ją Rosynantem. Z czasem
uwierzył w fantastyczne historie, które wymyślał wmawiał nieznanym sobie ludziom. Na „pełną przygód” wyprawę zabrał ze sobą
pachołka, Sanczo Pansę, obiecując mu w zamian królestwo, które miał zdobyć w
przyszłości. Walczył z wiatrakami z przekonaniem, że są one olbrzymami. Na wzór
średniowiecznego rycerza wychwalał urodę przypadkiem spotkanej panny, Dulcynei,
którą ledwie znał i walczył dla jej imienia.
Sanczo Pansa
Prosty wieśniak, sąsiad Kichota, ruszył z szalonym „błędnym rycerzem”
za czcze obietnice lub – co jest bardziej prawdopodobne – w celu ucieczki od
swoich obowiązków i rodziny. Prostolinijny, myśli racjonalnie, przymyka oko na
wymysły towarzysza, logicznie rozważa pomysły rycerza.
Profetyzm
Don Kichota
Profetyzm – przewidywanie przyszłości.
Don Kichot przewidywał, że w trakcie swojej podróży
zdobędzie sławę i rzeczywiście wsławił się swoimi przygodami. Dlatego jest
postacią prezentującą profetyzm – znał dalszy ciąg swojej historii
Właśnie to mi było potrzebne. Wielkie dzięki :)
OdpowiedzUsuńbardzo dobre oto chodzi
OdpowiedzUsuń