Polski [IB]
Temat: "Długi szereg nędzarzy w podartych łachmanach..." - świadectwo rzeczywistości łagrowej w "Innym świecie" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
[Rysowaliśmy tabelę, w której po lewej stronie były pojęcia, a po prawej ich krótkie wyjaśnienia. Innymi słowy sprawdzenie, czy ci, którzy twierdzą, że przeczytali, naprawdę przeczytali. Pojęcia:]
- Trupiarnia - miejsce, do którego odsyłano więźniów nienadających się już do pracy; "umieralnia",
- Dom Swidanij - dom spotkań, gdzie przez trzy dni (bądź tylko przez trzy noce) mogli przebywać więźniowie i ich bliscy,
- urkowie - więźniowie, którzy w rzeczywistości łagrowej ustalają prawa; zatwardziali przestępcy, recydywiści,
- biełoruczki - więźniowie polityczni, przeciwnicy ustroju,
- bytownicy - pospolici więźniowie,
- iteerowcy - inżynierowie techniczni, zamieszkujący osobny barak, dysponujący większymi prawami, które najczęściej zawdzięczają donosom,
- kurzy ślepcy - więźniowie chorzy na kurzą ślepotę, tracący wzrok po zmroku,
- Kostylew - były inżynier; komunista, skazany za wrogość wobec partii; opala sobie rękę w ogniu, by jego rana nigdy się nie zagoiła i by nie musiał pracować dla Związku Radzieckiego,
- Pamfiłow - więzień czekający na list od syna (w ostatnim liście przed ich spotkaniem Sasza wyrzeka się ojca),
- Jewgienija Fiodorowna - córka Rosjanina i Uzbeczki, studentka medycyny, pielęgniarka w obozie w "związku" z Jegorowem, umiera przy porodzie.
Tematy "Innego świata":
- życie w łagrach,
- pojęcie wolności,
- moralność obozowa, zakładająca, że najważniejsze jest przeżycie,
- człowieczeństwo (co oznacza bycie człowiekiem w rzeczywistości łagrowej),
- zmiany zachodzące w psychice zniewolonych,
- system totalitarny ZSRR,
- relacje między więźniami,
- potrzeba miłości, ujawniająca się m.in. przez oczekiwanie na spotkanie z rodziną,
- cierpienie fizyczne i psychiczne,
- "odwrócony dekalog" - inne prawo i obyczajowość, stworzone przez więźniów,
- heroiczność postaw, próba ocalenia człowieczeństwa za wszelką cenę.
Narratorem jest Gustaw Herling-Grudziński, o czym świadczy pierwszoosobowa narracja z pozycji świadka i obserwatora. Nie wplata on jednak do opowieści swoich emocji, a narracja często przechodzi w trzecioosobową.
Kompozycja: podział na rozdziały, przewaga opisów (niewiele dialogów), kompozycja ramowa (klamrowa) - utwór zaczyna się i kończy podobnym spotkaniem.
Praca domowa: napisać kilka słów/mieć wiadomości na temat:
- "zabójcy Stalina",
- Michaiła Stiepanowicza,
- Rusto Karinena...
Podstawy przedsiębiorczości [IB i IH]
[Kontynuacja ostatniego tematu:]
Centra gospodarcze i finansowe świata (państwa G8 - szczegóły w podręczniku):
- Niemcy,
- Francja,
- Włochy,
- Wielka Brytania,
- Rosja,
- USA,
- Japonia,
- Kanada.
Geografia [IB i IH]
Temat: Produkcja, struktura i spożycie żywności na świecie.
1. Wzrost liczby ludności w latach 1945-2010:
- świat - o 150%,
- Europa - o 85%.
- świat - o ponad 200%,
- Europa - o 360%.
2. Produkcja podstawowych artykułów spożywczych w wybranych krajach świata [podręcznik, strona 124].
3. Struktura i wielkość spożycia żywności na świecie.
4. Podział krajów ze względu na poziom wyżywienia.
Wystarczająca domowa porcja żywieniowa: 2300-2700 kcal i 70-80 g białka, w tym 1/3 białka zwierzęcego.
System żywieniowy obfity: ponad 2800 kcal i ponad 80 g białka.
System żywieniowy normalny: 2400-2800 kcal i ponad 60 g białka.
System żywieniowy niedostateczny: 2000-2400 kcal i mniej niż 50 g białka.
System żywieniowy głodowy: poniżej 2000 kcal.
5. Głód utajony - głód spowodowany niedoborem określonych składników [m.in. soli mineralnych, witamin, białka]. Polega on na spożywaniu żywności wystarczająco kalorycznej przy równoczesnym niezaspokajaniu potrzeby dostarczania określonych składników do organizmu.
[Kartkówka ze zobojętniania, po niej kontynuacja poprzedniej lekcji.]
Zadanie 1. Stop cynku, zawierający domieszki ołowiu i żelaza, roztworzono w kwasie solnym. Do tej mieszaniny dodano nadmiar zasady sodowej. W jakiej postaci znajduje się cynk w końcowym roztworze?
Odpowiedź: Cynk będzie istniał w postaci jonów ZnO22-.
Zadanie 2. W czterech probówkach znajdowały się roztwory zawierające jony: Zn2+ [probówka I], Mg2+ [probówka II], Al3+ [probówka III], Cr3+ [probówka IV]. Po dodaniu NaOH osad pozostanie w probówce zawierającej jony...
Odp: jony Mg2+
Wyjaśnienie: probówki I, III i IV zawierają jony tworzące wodorotlenki amfoteryczne, które rozpuszczają się w nadmiarze mocnych zasad, powstały osad rozpuści się więc w nadmiarze NaOH. Wodorotlenek magnezu jest nierozpuszczalny w wodzie i nie wchodzi w reakcję z NaOH, pozostaje więc osadem.
Zadanie 3. Zaprojektuj doświadczenie wykazujące charakter amfoteryczny glinu.
[To doświadczenie zrobimy samodzielnie na następnej lekcji - będziemy musieli je przeprowadzić i wypisać odczynniki, schemat doświadczenia, obserwacje, wnioski i ewentualnie zapisać reakcję].
Temat: Język teatru.
Mówiliśmy o teatrze od starożytności po współczesność. Notatek, czy raczej wyrwanych z kontekstu pojęć, mam niewiele:
Chemia [IB]
[Kartkówka ze zobojętniania, po niej kontynuacja poprzedniej lekcji.]
Zadanie 1. Stop cynku, zawierający domieszki ołowiu i żelaza, roztworzono w kwasie solnym. Do tej mieszaniny dodano nadmiar zasady sodowej. W jakiej postaci znajduje się cynk w końcowym roztworze?
Odpowiedź: Cynk będzie istniał w postaci jonów ZnO22-.
Zadanie 2. W czterech probówkach znajdowały się roztwory zawierające jony: Zn2+ [probówka I], Mg2+ [probówka II], Al3+ [probówka III], Cr3+ [probówka IV]. Po dodaniu NaOH osad pozostanie w probówce zawierającej jony...
Odp: jony Mg2+
Wyjaśnienie: probówki I, III i IV zawierają jony tworzące wodorotlenki amfoteryczne, które rozpuszczają się w nadmiarze mocnych zasad, powstały osad rozpuści się więc w nadmiarze NaOH. Wodorotlenek magnezu jest nierozpuszczalny w wodzie i nie wchodzi w reakcję z NaOH, pozostaje więc osadem.
Zadanie 3. Zaprojektuj doświadczenie wykazujące charakter amfoteryczny glinu.
[To doświadczenie zrobimy samodzielnie na następnej lekcji - będziemy musieli je przeprowadzić i wypisać odczynniki, schemat doświadczenia, obserwacje, wnioski i ewentualnie zapisać reakcję].
Wiedza o Kulturze [IB i IH]
Temat: Język teatru.
Mówiliśmy o teatrze od starożytności po współczesność. Notatek, czy raczej wyrwanych z kontekstu pojęć, mam niewiele:
- Arystofanes - grecki komediopisarz,
- Helena Modrzejewska,
- XIX-wieczne dekoracje stanowią malowane na płótnie obrazy,
- na przełomie XIX i XX wieku zaczęły powstawać pierwsze szkoły aktorskie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz