Temat 2. O samotności zapaśnika.
„Wszystko jest jasne,
z cienia ociosane”
John
Donne
Przyczyny zmian kulturowych – powstania baroku:
v
Wojny religijne – kontrreformacja;
v
Wszechobecna śmierć, spowodowana głodem,
chorobami (np. dżumą), długimi, surowymi
zimami.
Cechy barokowego społeczeństwa:
v
Mistycyzm, zafascynowanie śmiercią, życiem
pozagrobowym, samym człowiekiem i jego ulotnością;
v
Rozwój nauki;
v
Ucieczka przed pustką, ujawniająca się zarówno w
sztuce, jak i w sposobie życia: carpe diem i związanymi z nim intensywnymi
uczuciami (przyjemnymi i bolesnymi), lęk przed śmiercią.
Barokowi twórcy
Pascal
Autor „Myśli”
Cytaty:
„Człowiek jest trzciną
najwątlejszą w przyrodzie, lecz trzciną myślącą”
[o ulotności życia, ale i o ludzkich możliwościach
związanych z posiadaniem rozumu]
„Człowiek jest
rozdarty między dwiema otchłaniami – nicością i wiecznością”
[o rozdarciu człowieka (filozofia św. Augustyna,
średniowiecze!) między predyspozycjami do chwały, wiecznej sławy, Nieba, a
nicością, zapomnieniem, Piekłem]
Zakład Pascala - Czy
opłaca się wierzyć w Boga?
Jeśli wierzysz w Boga, a on istnieje – zyskujesz wszystko
(masz życie wieczne).
Jeśli wierzysz w Boga, a on nie istnieje – nic nie tracisz.
Jeśli nie wierzysz w Boga, a on istnieje – tracisz wszystko
(czeka cię wieczne potępienie).
WNIOSEK: Opłaca się
wierzyć w Boga. Bóg jest odpowiedzią na wszystkie pytania.
Kartezjusz
Cytaty:
„Cogito ergo sum”
lub „Dubito ergo sum”
[„Myślę, więc jestem” lub „Wątpię, więc jestem”]
Kartezjusz podważa istnienie człowieka i otaczającego go
świata. Istnieje jedynie świadomość, reszta jest wątpliwa
Kartezjusz udowodnił również istnienie Boga poprzez dążenie człowieka do doskonałości – nic nie jest doskonałe, tak więc musi
istnieć istota wyższa, doskonała, Bóg.
Do jego przekonań należy również myśl, że filozofia jest jak drzewo - wszystkie nauki, również ścisłe, są jej częścią, gałęziami.
Mikołaj Sęp-Szarzyński
Autor sonetów:
„O wojnie naszej,
którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem”
Życie ludzkie przyrównane jest do szeregu bitew. Człowiek
musi walczyć ze swoimi słabościami, pokusami otaczającego go świata. Znów
ujawnia się filozofia św. Augustyna, który mówił o rozdarciu człowieka między
słabym ciałem a nieśmiertelną duszą, która powinna dążyć do doskonałości,
nieśmiertelności. Szarzyński oddaje ufność Bogu, władcy, jedynemu źródłu
zbawienia.
„O nietrwałej miłości
rzeczy świata tego”
W sonecie przyrównana jest miłość, chęć posiadania dobytku
ziemskiego, który jest pokusą dla człowieka bogobojnego. Dobytek jest
przedstawiony jako równie nietrwały jak i sam człowiek. W końcowej zwrotce
autor podkreśla wspaniałość i niezniszczalność
największego dobra – nieśmiertelności.
Cechy postaci ludzkiej wykreowanej przez Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego:
v
rozdarcie między nicością a wiecznością,
v
słabość w walce, podatność na pokusy,
v
kruchość ludzkiego życia, przemijanie,
v
tęsknota do Boga, jednoczesne pożądanie
dostatniego życia.
John Donne
„Wszystko jest jasne,
z cienia ociosane”
Twórca poezji metafizycznej
– nurtu opierającego się na światopoglądzie chrześcijańskim, poruszającym
tematyki religijne, filozoficzne. W poezji tej dostrzegalne są motywy
barokowego niepokoju, przechodzącego ze skrajności w skrajność, łączącego
sprzeczne uczucia, sytuacje.
***
Aż zdziwił mnie stan mojej niewiedzy z tych dwóch tematów. A myślałam, że dzisiejsza odpowiedź ustna wystarczająco mnie uświadomiła.
Nie zapisuję dat w zeszycie, nie jestem więc w stanie opatrzyć nimi postów. Sądzę jednak, że ten element nie ma wielkiego znaczenia po tak długim czasie.
Następne tematy: "Inny Świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
***
Aż zdziwił mnie stan mojej niewiedzy z tych dwóch tematów. A myślałam, że dzisiejsza odpowiedź ustna wystarczająco mnie uświadomiła.
Nie zapisuję dat w zeszycie, nie jestem więc w stanie opatrzyć nimi postów. Sądzę jednak, że ten element nie ma wielkiego znaczenia po tak długim czasie.
Następne tematy: "Inny Świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
Dziękuję baaaardzo ;)
OdpowiedzUsuń