Plan:
1. wf (film)
2. matematyka (film)
3. przyroda (film)
4. niemiecki (wolna lekcja)/rosyjski/francuski
5. j. polski (zastępstwo)
6. j. polski
7. historia
Na pierwszej godzinie przyszedł p. Górski i kazał nam, niedobry, pisać konspekt wypracowania z Dziadów, części III i Pana Tadeusza.
Przyczyny śmierci Gosławskiego:
*
Szlachcic założył szkołę elementarną dla chłopskich dzieci, w której uczono zarówno teorii, jak i praktyki, dzięki czemu mogły one w przyszłości zostać fachowcami w wybranej dziedzinie. Szlachcic jest więc propagatorem pracy u podstaw.Przyczyny śmierci Gosławskiego:
- przepracowanie,
- instrumentalizacja robotników,
- chęć pomnożenia dobytku rodziny i założenia własnego warsztaty,
- chęć ochrony żony, miłość do niej (Gosławski nie pozwalał małżonce pracować),
- brak dostępu do środków lokomocji (zmęczenie koni Ferdynanda było ważniejsze niż ludzkie życie),
- brak opieki medycznej w zakładzie pracy,
- ciemnota, zacofanie w fabryce - robotnicy nie wiedzą, jak ratować Gosławskiego (nie mają pojęcia o tym, że jak komuś urwie rękę, trzeba zatamować krwotok, a nie owijać ranę szmatami) => oburzenie robotników brakiem opieki medycznej i możliwości udania się na pogrzeb => robotnicy utożsamiają się z Gosławskim, jego śmierć staje się bodźcem do wyartykułowania żądań wobec pracodawców (robotnicy zdają sobie sprawę z tego, że wypadek Gosławskiego mógł przytrafić się każdemu z nich).
Prus był alterglobalistą - refleksyjnie podchodził do procesu globalizacji, dostrzegał jego konieczność, ale widział jego ujemne skutki i nie chciał, by postępował zbyt szybko. Zdawał sobie sprawę z tego, że Polska jest na tyle zaściankowa, że nie jest w stanie nadążyć za Zachodem.
Temat: (Ojć, komuś się przysnęło...)
1884 - wydanie Omyłki (prawie 20 lat po powstaniu styczniowym)
Z typem biografii Prusa można było się wówczas spotkać na porządku dziennym. Rodzeństwo ze szlacheckiej rodziny cechował rozstrzał wiekowy (widać to na przykładzie Sopliców - Sędzia nie zna Jacka, ponieważ gdy ten narozrabiał, Sędzia był albo za mały, żeby go pamiętać, albo w ogóle nie było go jeszcze na świecie). Prus miał o 13 lat starszego brata - Leona, będącego jego autorytetem. W wieku kilkunastu lat Prus poszedł walczyć w powstaniu styczniowym. Młody był i niedoświadczony, oberwało mu się, trafił do szpitala. Dopiero po pewnym czasie był w stanie pisać o powstaniu wprost.
Antoś - dziecko w początkowym wieku szkolnym, pochodzi z domu szlacheckiego, przeżywa beztroskie dzieciństwo.
Szkolnictwo w Omyłce:
- pamięciówka, ale nikt nie bije ani ni krzyczy,
- edukacja nie jest daleko skuteczniejsza niż w Antku.
W Omyłce Prus przyjął optykę dziecięcą - punkt widzenia narratora będącego dzieckiem:
- autentyzm,
- czytelnik jest dłużej trzymany w napięciu,
- innowacyjność (pozostali pozytywiści nadal babrali się z trzecioosobową narracją),
- czytelnik podchodzi do narratora z dystansem (brak autorytetu narratora),
- nietypowa perspektywa, niestandardowy tok myślenia - dziecko przeżywa świat silniej niż dorosły, co w tym przypadku skutkuje mityzacją czasu powstania, wprowadzeniem atmosfery tajemniczości i grozy (atmosfera pokazuje, że pozytywiści nie byli oderwani od romantyków).
*
Praca domowaPowracająca fala:
- Jaka jest moralna wymowa noweli?
- Jak Prus ocenia kapitalizm?
- W jaki sposób nowela jest nośnikiem idei pozytywistycznych?
- Objaśnij metaforyczny sens tytułu (odwołaj się do snu pastora).
Temat: Kontrreformacja i wojny religijne.
1520 - papież Leon X wydał bullę, w której nakazał Lutrowi odwołanie 95 tez
1521 - Luter publicznie spalił bullę papieską, za co w tym samym roku został ekskomunikowany
Cesarz Karol V skazał Lutra na banicję. Przygarnął go Fryderyk Mądry, dzięki czemu nasz Marcin mógł w spokoju przetłumaczyć Biblię na język niemiecki.
Kto zyskał na reformacji?
Kontrreformacja - reforma Kościoła katolickiego:
1520 - papież Leon X wydał bullę, w której nakazał Lutrowi odwołanie 95 tez
1521 - Luter publicznie spalił bullę papieską, za co w tym samym roku został ekskomunikowany
Cesarz Karol V skazał Lutra na banicję. Przygarnął go Fryderyk Mądry, dzięki czemu nasz Marcin mógł w spokoju przetłumaczyć Biblię na język niemiecki.
Kto zyskał na reformacji?
- władcy - nie byli podporządkowani papieżowi, dzięki czemu wzrosła ich niezależność,
- możni - wzbogacali się o konfiskowane dobra kościelne.
Kontrreformacja - reforma Kościoła katolickiego:
- Sobór Trydencki,
- działalność jezuitów (Ignacy Loyola),
- odnowienie Inkwizycji.
*
Pisaliśmy kartkówkę.
Jutro nie piszemy matury. Będzie za tydzień - jeżeli panu uda się ugadać z naszą wychowawczynią, będziemy pisać na drugiej, trzeciej i czwartej godzinie. Jeżeli nie - przychodzimy na 8:00.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz