środa, 5 marca 2014

05.03.2014 (środa)

Plan:
1. matematyka
2. wf
3. j. polski
4. j. polski (Msza)
5. historia
6. wiedza o społeczeństwie
7. wiedza o społeczeństwie
 
Matematyka
Temat: Omówienie i poprawa sprawdzianu z ciągów.

Jeszcze nie skończyłam ogarniać tego bałaganu. Zeskanuję całość, kiedy przepiszę zadania (co niektóre rozwiązane w bardziej ludzki sposób, bo nie byłabym sobą, gdybym nie stosowała swoich pokrętnych wynalazków, których słuszność i konieczność stoi pod ogromnym znakiem zapytania). Póki co wrzucam zdjęcia sprawdzianu - rozwiązane są wszystkie zadania oprócz 8. (w tym dodatkowe).

Sprawdzian z ciągów
- strona 1 (a)
Sprawdzian z ciągów - strona 1 (b)
Sprawdzian z ciągów - strona 2 (a)
Sprawdzian z ciągów - strona 2 (b)
 
Polski 
Bolesław Prus, Powracająca fala (cd)
Gotlieb Adler: hulaka => "bohater"-materialista => dusigrosz
  1. Adler był majstrem tkackim - uczył czeladników, był wykształcony w swoim fachu. Był jednak potrzebny w zakładach tkackich, nie w manufakturach (przez rewolucję przemysłową prowadzenie tkalni stało się nieopłacalne - młody Adler nie mógł odziedziczyć po ojcu zawodu).
  2. Adler uratował kobietę i dzieci z płonącej fabryki. Zrobił to nie ze względu na szacunek dla życia, ale dla pieniędzy (obiecano mu 300 talarów).
  3. Przyjeżdża z Niemiec do Polski, zakłada fabrykę i żeni się z posażną panną (małżeństwo dla pieniędzy, nie z miłości) - jest racjonalistą, przyjechał do Polski za pieniędzmi.
  4. Mimo że nie jest postacią uduchowioną, rodzi się w nim sentyment do syna - rozpieszcza go, pozwala mu na wszystko. Uczucie do syna organizuje mu resztę życia - źle pojęta ojcowska miłość sprawia, że długi syna nie bulwersują starego Adlera, a hulaszczy tryb życia jest dla niego czymś normalnym, ponieważ w młodości sam taki prowadził. Nie zależy mu na odebraniu wykształcenia przez syna, czego zresztą sam również nie uczynił.
  5. Długi syna powodują wprowadzenie programu oszczędności w fabryce - dochodzi do strąceń z pensji, zwolnienia doktora i obniżenia pensji felczera, który za tak niski zarobek nie chce pracować i nie przykłada się do swoich obowiązków (brak płacy = niewykonywanie obowiązków). Robotnicy pracowali dalej, ponieważ nie mieli wyboru - fabrykanci nie musieli liczyć się z ludzką godnością. 
  
Usprawiedliwienie Adlera:
  • chce jak najszybciej zerwać ze swoją pracą,
  • nie chce, by jego syn został fabrykantem,
  • żałuje zaprzestania prowadzenia hulaszczego trybu życia i chce, by jego syn miał tą możliwość.
   
Gotlieb Adler jest postacią tragiczną - nie zaznał w życiu szczęścia, zrezygnował z życia dla pieniędzy, co wzbudziło w nim chciwość.
Adler traktuje robotników jak narzędzia bądź jak niewolników => instrumentalizacja - posługiwanie się człowiekiem jak narzędziem.
Adler jest cynikiem:
"Za furtką Böhme zatrzymał się.
- Wiesz, Gotliebie - rzekł - ja nie będę pił.
- O? - zdziwił się Adler. - Dlaczego tak?
- Łzy biednych psują smak wina.
- Nie bój się! Kieliszki są czyste, a butelki dobrze zakorkowane. Ha! ha! ha!"
Gotlieb Adler jest fabrykantem z Niemiec - Prus porusza kwestię narodową, opisuje postępującą germanizację w zaborze pruskim oraz traktowanie Polaków przez Niemców.   

Martin Böhme - tak samo jak Adler syn majstra tkackiego (Adler i Böhme zaczynają swoje biografie z tego samego punktu), Niemiec, pastor, zagorzały protestant, społecznik, organicznik (uważa, że reformy należy zaczynać od najniższych warstw społecznych), antymaterialista (argument, że może wydać córkę za milionera do niego nie przemawia), dobry ojciec, zależy mu na wykształceniu syna (chłopak kończy politechnikę ryską), trochę z niego ciapa (ciągle szuka okularów).
 
Praca domowa: wypisać w punktach historię Gosławskiego.
  
Historia 
Temat: Reformacja i jej skutki.

Kościół katolicki w średniowieczu: 
  • wzrost religijności, 
  • skupianie się na duchownych i hierarchów na wartościach materialnych,
  • niewola awiniońska (dwóch równocześnie urzędujących papieży) - podkopanie roli i autorytetu Kościoła,
  • przez czwartą krucjatę idea krucjat stanęła pod znakiem zapytania,
  • ruchy heretyckie (Jan Hus, spalony na stosie podczas Soboru w Konstancji),
  • Sobór w Konstancji, zwołany w celu zakończenia wielkiej schizmy zachodniej - wybór Marcina V na papieża i pozbawienie władzy poprzednich, dotychczas równolegle urzędujących, papieży. 
 
Reformacja - ruch religijny dążący do przeprowadzenia reformy i odnowy Kościoła.

Przyczyny powstania reformacji: tekst źródłowy Tezy Marcina Lutra/s. 59.
*
Nie chcieliśmy gadać o tekście źródłowym, to wyciągnęliśmy karteczki i pisaliśmy. :I
Jutro piszemy kartkówkę z pierwszych czterech tematów.
 
WoS
Lekcja (1)
Lekcja (2)
Nie było pracy domowej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony