Plan:
1. matematyka (matura)
2. wiedza o społeczeństwie (matura)
3. j. angielski (matura)
4. j. angielski
5. j. polski
6. filozofia
7. religia
8. łacina
9. łacina
Polski
Wypracowania
Dostaliśmy do łapek wypracowania na temat Fredro jako romantyczny artysta osobny. Co mamy zapamiętać:Albin nie jest typową postacią werteryczną, a jej parodią (jęczy, miłość przysparza mu cierpień i w ogóle sierota z niego, ale jest w stanie zmusić się do zaprzestania okazywania uczuć).
Klara - patronka emancypantek.
Mamy pisać jak dla imbecyli - odnosić się do wydarzeń mających miejsce w utworze, streszczając je.
Odmiana nazwiska Fredry przez przypadki. Mamy to umieć, bo nam łby pospadają.
M. Fredro
D. Fredry
C. Fredrze
B. Fredrę
N. Fredrą
Ms. Fredrze
W. Fredro
Bolesław Prus, Antek (cd)
Analiza stosunku bohaterów Antka do edukacji:Matka mierzy edukację w pasach (jak synek nie dostał po tyłku znaczy że dobrze mu idzie). Ona i kum Andrzej uważają szkołę za hańbę - według nich z Antka taki imbecyl (niczego się nie nauczył - ani pastuszenia, ani roboty w polu), że aż trzeba go do szkoły posłać.
Nauczyciel twierdzi, że szkoła jest dla pańskich dzieci - że nauka jest dla bogatych. Do jego metod nauczania należą przede wszystkim przemoc i kary fizyczne. Uczniowie nie wiedzą, czego ani po co się uczą - nauczyciel nie potrafi wykorzystać zdolności logicznego myślenia uczniów, stosuje pamięciówkę. Okres potrzebny do nauczenia dzieci całego abecadła to trzy lata - skuteczność nauki jest zerowa, nie ma efektów nauczania. Do południa dzieciaki siedzą w szkole, po południu wykonują prace domowe w domu nauczyciela (skrobały ziemniaki, czyściły buty) - są pogardzane i upokarzane. Mimo że szkoła jest zorganizowana przez gminę (nauczyciel ma wypłacaną pensję), facet pobiera od rodziców opłaty (bierze łapówki) za przyjęcie ich dzieci do szkoły. Podsumowując: nauczyciel nie robi zupełnie nic, ma kasę od gminy i rodziców, posprzątaną chałupę, obrane ziemniaki na obiad i wypucowane buty. Żyć nie umierać.
Kowalowi rodzice płacą za przyjęcie ich dziecka na termin. Facet uczy czeladników powoli, żaden z dzieciaków nie umie zrobić wszystkiego od początku do końca - kowal uczy tak, żeby nie nauczyć, ponieważ obawia się konkurencji. Termin trwa sześć lat. Kowal-pijaczyna jest męskim wzorcem dla Antka, który nie ma ojca.
Bolesław Prus, Powracająca fala
Temat: Rozwój przemysłu i jego skutki w noweli Prusa.W połowie XIX wieku zaczęto powszechnie stosować maszynę parową - znalazła ona zastosowanie w kolei i górnictwie, przyczyniła się do rozwoju masowej produkcji włókienniczej. Czasopisma, które chciały uchodzić za postępowe (np. Warszawski Tygodnik Ilustrowany), na stronie tytułowej najczęściej umieszczały rycinę przedstawiającą ciuchcię - na ich łamach najczęściej publikowali pozytywiści.
Królestwo Polskie było "ziemią obiecaną" dla zagranicznych inwestorów, chcących dorobić się na włókiennictwie. Do Polski napływali inwestorzy m.in. z Prus, ponieważ przemysł napotykał tu dobre warunki - było dużo taniej siły roboczej, chłop za pieniądze był gotów zrobić wszystko.
Praca domowa: wypisać w punktach historię Gotlieba Adlera.
Filozofia
Było o Talesie, Anaksymandrze i Anaksymenesie z Miletu. Wszystko jest na karteluszce.
Za tydzień piszemy kartkówkę z tego, co było na dzisiejszej lekcji. Nie będzie powtórki na początku lekcji, więc trzeba naumieć się wcześniej.
Religia
[...]
Łacina
***
Ogłoszenia parafialne
Na pierwszych trzech godzinach pisaliśmy próbną maturę z polskiego (na poziomie podstawowym: czytanie ze zrozumieniem i wypracowanie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz