poniedziałek, 4 listopada 2013

31.10.2013 [czwartek]

Plan:
1. przyroda
2. matematyka
3. niemiecki/rosyjski/francuski
4. wf
5. j. polski
6. j. polski
7. -


Polski

zastępstwo

Temat: Romantyczny kreacjonizm Juliusza Słowackiego.

Na lekcji:
  • kilka informacji o tym, kim był Juliusz Słowacki,
  • Hymn Słowackiego: Jaki jest podmiot liryczny? Jaka jest jego relacja z Bogiem? Cechy hymnu i pieśni w Hymnie.
  
Edit 08.11.2013: dopiski.

  
Dopiski do interpretacji Hymnu Słowackiego:
Podmiot liryczny nie chce, by ludzie znali jego uczucia, ma zaufanie tylko do Boga, jest wyalienowany, został wykluczony przez społeczeństwo, nie chce zostać rozszyfrowany i przez to zraniony, boi się bólu:
     "Jak puste głosy z podniesioną głową
     Stoję rozkoszy próżen i dosytu...
     Dla obcych ludzi mam twarz jednakową,
     Ciszę błękitu...
     Ale przed Tobą głąb serca otworzę,
     Smutno mi, Boże!"
Paradoks: mimo że Bóg jest jedyną osobą, której ufa podmiot liryczny, jest On nieco sadystyczny, lubi patrzeć na cierpienie, nie jest wrażliwy na ludzkie bolączki:
     "Kazano w kraju niewinnej dziecinie
     Modlić się za mnie co dzień*... a ja przecie
     Wiem, że mój okręt nie do kraju płynie,
     Płynąc po świecie...
     Więc, że modlitwa dziecka nic nie może,
     Smutno mi, Boże!"
*Jest to element autobiograficzny - rzeczywiście kazano dziecku codziennie modlić się za Słowackiego.

"Żem często dumał nad mogiłą ludzi [...]." - ojciec Słowackiego zmarł, gdy ten był jeszcze bardzo młody.

"[...] Żem prawie nie zaznał rodzinnego domu [...]." - Słowacki miał 22 lata, gdy wyemigrował z Polski (wówczas ludzie z wyższych sfer długo się usamodzielniali) - podmiot liryczny zbyt wcześnie opuścił dom.
 
Praca domowa: W kilku zdaniach odpowiedz na pytanie: podmiot liryczny czuł smutek czy depresję? (krótko)

Na pierwszym polskim mieliśmy łączone, na drugim IIH siedziała na antresoli. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony