Plan:
1. historia
2. matematyka
3. wf
4. godzina z wychowawcą
5. j. polski
6. j. polski
7. j. angielski
Historia
Temat: Początki państwa polskiego.
Etapy powstawania plemion |
Organizacja opola i plemienia
Kiedy gromadził się wiec, omawiano wszystkie ważne kwestie dotyczące opola bądź plemienia.
Na czas wojny wybierano jedną osobę, która dowodziła wojskiem. Z czasem zyskała ona tytuł księcia i przejęła stałą władzę (wcześniej książę zrzekał się władzy, gdy znikało zagrożenie). Rola wiecu zaczęła słabnąć na rzecz księcia.
Przyczyny przejęcia władzy przez księcia:
- stałe zagrożenie z zewnątrz,
- trudno było zorganizować wiec, który po utworzeniu się plemion urastał do dużego zjazdu - łatwiej było sprawować władzę jednej osobie niż tak dużej liczbie ludzności jak tej, która wchodziła w skład np. związku plemiennego.
Plemiona zamieszkujące ziemie polskie:
- Pomorzanie - zlepek różnych plemion, określanych tą nazwą (granice: Noteć, Wisła, Odra, Morze Bałtyckie),
- Wolinianie,
- Pyrzyczanie,
- Polanie (Wielkopolska),
- Mazowszanie (Mazowsze),
- Lędzianie (ziemia sandomierska; w widłach Wisły i Sanu),
- Wiślanie (ziemia krakowska),
- plemiona śląskie: Gołęszyce, Opolanie, Ślężanie, Bobrzanie, Trzebowianie, Dziadoszanie,
- Łęczycanie (ziemia łęczycka),
- Goplanie* (na północny wschód od Polan, na terenie Kruszwicy i Jeziora Gopło) - w źródłach pisanych pojawiła się wzmianka o bardzo silnym plemieniu, które było w posiadaniu 300 grodów; jeden z historyków uznał, że chodzi o Polan - nie wiadomo, czy plemię Goplan w ogóle istniało.
Dynastia Piastów:
- Piast - założyciel dynastii,
- Siemowit/Ziemowit - bił się z Popielem, którego myszy zżarły,
- Leszek/Lestek,
- Siemomysł/Ziemomysł - w X wieku rozpoczął podbój ziem należących do okolicznych plemion, co było początkiem tworzenia państwa,
- Mieszko I - pierwszy władca historyczny.
Wiślanie tak jak Polanie pretendowali do zjednoczenia ziem polskich, jednak zostali podporządkowani przez państwo wielkomorawskie, a potem zostali uzależnieni od Czech.
Polanie byli nienękani przez nikogo, zabezpieczeni granicami naturalnymi (Noteć, Odra, Łęczycanie, puszcza na południe od zamieszkiwanych przez nich terenów).
Tereny podbite przez Mieszka I: Wielkopolska, Mazowsze, ziemia lubuska, sieradzka, sandomierska.
Po podbiciu ziemi lubuskiej przez Mieszka I przyszłe państwo polskie zaczęło graniczyć z przyszłym cesarstwem, które kontynuowało politykę Karola Wielkiego.
Czechy były państwem nieprzychylnym Polsce, które na dodatek sprzymierzyło się z Wieletami.
966 r. - Mieszko I przyjął chrzest za pośrednictwem Czech (księciem czeskim był Bolesław Srogi)
Przyjęcie chrztu za pośrednictwem Czech miało wpływ na liturgię - wiele słów wywodzi się z języka czeskiego (np. ksiądz, bierzmowanie, apostoł, biskup).
968 r. - utworzenie biskupstwa w Poznaniu (pierwszego biskupstwa w Polsce) - biskupem został Jordan
Cała Polska została schrystianizowana na przełomie XII i XIII wieku.
Praca domowa:
- wypisać przyczyny i skutki przyjęcia chrztu przez Polskę (Dobrawa nie wchodziła w grę, podobno była brzydka),
- przeczytać o panowaniu Mieszka I.
Sprawdzian z działu Wczesne średniowiecze jest zapowiedziany na 13.12.2013 (piątek). To będzie ostatni sprawdzian w pierwszym semestrze.
Matematyka
Lekcja (1) |
Lekcja (2) |
Uwaga! W zadaniu 5/92 wyniki są co prawda dobre, ale zapis jest zły. Zeskanuję i poprawię.
Polski
[...]
Praca domowa: narysować tabelę i przedstawić w niej podobieństwa i różnice Kordiana i Prezesa (akt trzeci, scena czwarta):
(Forma tabelki jest dowolna, to wyżej to tylko przykład.)
Angielski
Słówka:
an immersion - zanurzenie (w kontekście języka obcego: nauka języka poprzez używanie go na co dzień, np. mieszkają w kraju, w którym jest on językiem urzędowym)
Przez całą lekcję rozmawialiśmy.
Praca domowa z poprzedniej lekcji (zadanie 2/str. 37 z podręcznika - Student's Book) zostanie sprawdzona w poniedziałek (02.12.).
W poniedziałek (02.12.) będzie odpytywanka ze słówek. Obowiązujący materiał:
- ramka Check these words/str. 34,
- ramka Check these words/str. 36,
- słówka z tekstu A hunger for English lessons (dostawaliśmy kserówki).
Praca domowa: przetłumacz zdania (potrzebne jest słownictwo z tekstu A hunger of English lessons):
1. Nagle wymsknęło mu się słowo w obcym języku.
2. Został upokorzony, ale próbował dalej.
3. Zabrał swoje rzeczy i rozpromieniony wycofał się pospiesznie w kierunku drzwi.
4. Program jest wspierany przez dotacje rządowe.
5. Zapisałam się na kurs adaptacyjny.
6. Miasteczko posiada grupę policjantów, karzących osoby mówiące w języku koreańskim.
7. Celem zredukowania stresu pozwolono uczestnikom kursu obejrzeć film komediowy.
8. Pomimo tego, że kraj ten ma niewiele surowców naturalnych, jest całkiem bogaty.
9. Doskonalenie umiejętności językowych stało się jego głównym celem.
10. Mają problem z mówieniem.
11. Często oskarża się ich o izolowanie się.
12. Wykonałam ten projekt kosztem urlopu.
timid = shy - nieśmiały
to fidget - kręcić się, wiercić się
to hold up - podnieść
to enunciate - wymówić, wyartykułować
to blurt sth out - wygadać coś (tu: coś się komuś wymsknęło)
mortified - upokorzony
to dart back - wycofać się pospiesznie
to giggle - chichotać
beaming - rozpromieniony
to feel relieved - poczuć ulgę
government-subsidized - dotowany przez rząd
an official - urzędnik
to scoop up - ?
pine groves - gaje (lasy) sosnowe
rice paddies - pola ryżowe
a barbed wire - drut kolczasty
fence(s) - zasieki
an immersion course - kurs adaptacyjny
a cop - policjant, gliniarz
a fine - grzywna, mandat
to relieve the stress - pozbyć się stresu
the authorities - władze
to permit - zezwalać
a mealtime - pora posiłków
to be sprouting up - być w fazie rozkwitu
a push - motywacja
to leg up - poprawić się, stać się lepszym
high-quality work forces - wysokiej jakości siła robocza
a minion - asystent
a former president - były prezydent
a Westerner - osoba z Zachodu
to detour - zmieniać kierunek
estimated - oszacowany, oceniony
nevertheless - pomimo to
a college graduate - absolwent college'u
to falter - wahać się
a memorization - zapamiętywanie
at the expense of conversation - kosztem konwersacji
A hunger for English lessons
timid = shy - nieśmiały
to fidget - kręcić się, wiercić się
to hold up - podnieść
to enunciate - wymówić, wyartykułować
to blurt sth out - wygadać coś (tu: coś się komuś wymsknęło)
mortified - upokorzony
to dart back - wycofać się pospiesznie
to giggle - chichotać
beaming - rozpromieniony
to feel relieved - poczuć ulgę
government-subsidized - dotowany przez rząd
an official - urzędnik
to scoop up - ?
pine groves - gaje (lasy) sosnowe
rice paddies - pola ryżowe
a barbed wire - drut kolczasty
fence(s) - zasieki
an immersion course - kurs adaptacyjny
a cop - policjant, gliniarz
a fine - grzywna, mandat
to relieve the stress - pozbyć się stresu
the authorities - władze
to permit - zezwalać
a mealtime - pora posiłków
to be sprouting up - być w fazie rozkwitu
a push - motywacja
to leg up - poprawić się, stać się lepszym
high-quality work forces - wysokiej jakości siła robocza
a minion - asystent
a former president - były prezydent
a Westerner - osoba z Zachodu
to detour - zmieniać kierunek
estimated - oszacowany, oceniony
nevertheless - pomimo to
a college graduate - absolwent college'u
to falter - wahać się
a memorization - zapamiętywanie
at the expense of conversation - kosztem konwersacji
♦
WF: Kto chce, może poprawić rozgrzewkę. Pani M. nie wstawia trój i niższych ocen, ale tylko pod warunkiem, że zostaną poprawione.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz