wtorek, 26 listopada 2013

26.11.2013 (wtorek)

Plan:
1. niemiecki/rosyjski/francuski
2.  j. polski
3. matematyka
4. j. angielski
5. wiedza o społeczeństwie
6. historia
7. historia
  

Polski

Epistolografia

łac. epistola - list
epistoła - staropolskie określenie listu

Epistolografia:
1. sztuka pisania listów
2. piśmiennictwo listowe (termin dotyczący zbiorów)

Przykłady epistolografii:
  • listy Jana III Sobieskiego do jego żony, Marysieńki (XVII wiek) - listy te były pisane specjalnym szyfrem,
  • Nowa Heloiza J. J. Rousseau - powieść epistolarna,
  • Werter Goethego, wzorowany na Nowej Heloizie - wzór pisarstwa romantycznego, wzorzec listu sentymentalnego, uczuciowego, w którym wydarzenia stanowią tło dla uczuć.

Funkcje języka:
a) magiczna - język zapewnia łączność z płaszczyzną metafizyczną:
  • zaklęcia,
  • przekleństwa,
b) stanowiąca:
  • przyrzeczenia,
  • śluby,
  • sytuacje prawne,
c) komunikacyjna:
  • informacyjna,
  • ekspresywna,
  • impresywna (perswazyjna),
  • poetycka (estetyczna) - nie jest ważna treść, ale to, jak się ją przekazuje (nie ważne, co się mówi, ale jak się mówi),
  • metajęzykowa - używanie języka do mówienia o języku,
  • fatyczna - służąca podtrzymaniu rozmowy.
 
Rodzaje listów:
  • konfesyjna (zwierzeniowa),
  • dysertacyjna - rozważanie jakiegoś tematu,
  • utylitarna - przekazanie komuś jakichś informacji, by adresat mógł zrobić z nich użytek.
  
Największe zbiory listów romantycznych:
a) listy Juliusza Słowackiego do matki (ok. 130 zachowanych, nie licząc listów jego matki do niego),
b) listy Zygmunta Krasińskiego, uważanego za największego epistolografa romantyzmu w Polsce (zostało opublikowane kilkaset jego listów):
  • do Delfiny Potockiej,
  • do Juliusza Słowackiego,
  • do ojca,
c) listy Fryderyka Chopina:
  • do George Sand (francuskiej pisarki),
  • do Delfiny Potockiej,
  • do Marii Wodzińskiej,
d) listy Adama Mickiewicza do Bohdana Zaleskiego.
  
Praca domowa: uzupełnić poniższą tabelkę na podstawie tekstów z podręcznika.

  

Matematyka


  
W razie gdyby coś było nieczytelne, dowody wrzucam jeszcze raz:

Dowód 1. Logarytm iloczynu

Dowód 2. Logarytm ilorazu
  

Na lekcji:
  • ćwiczenie 2/89,
  • ćwiczenie 3/90.
 

Praca domowa:
  • dokończyć ćwiczenie 3/90,
  • zadanie 1/90.  
   
Praca domowa
    

Angielski

Zadania na lekcji:
  • sprawdzaliśmy 3/35,
  • 4/35, podpunkt b.
  
Słówka z Check these words/s. 34 (mamy znać wszystkie, poniżej podaję wybrane i ich synonimy i/lub tłumaczenie):
to rule = to govern = to control
to long = to miss = to desire - tęsknić, pożądać
to mend = to repair
to make do = to manage
a time warp - zakrzywienie czasoprzestrzeni

Praca domowa: zadanie 2/37 (uzupełnienie tekstu) w podręczniku (Student's Book).
Na następnej lekcji obowiązują nas słówka z białej tabelki Check these words na stronie 36. 
  

WoS

Temat: Utrwalenie wiadomości - naród, ojczyzna i mniejszości narodowe. 

Całą lekcję powtarzaliśmy wiadomości z działu, notatek nie było, pracy domowej też nie.

W przyszłą środę piszemy sprawdzian i rozprawkę (jedno na jednej, drugie na drugiej lekcji). Pani podała nam temat rozprawki, cobyśmy się lepiej przygotowali:
Scharakteryzuj sytuację prawną mniejszości narodowych i etnicznych we współczesnej Polsce oraz procesy społeczno-kulturowe, którym podlegają.
  

Historia

Temat: Europa zachodnia w IX-X wieku.
Temat: Słowianie i Węgrzy.

Praca na lekcji: klasa była podzielona na grupy i każda opracowywała jakieś zagadnienia z powyższych dwóch tematów w podręczniku. Zdążyliśmy przerobić wszystko oprócz monarchii węgierskiej.
 
Nie było pracy domowej.
 
Nie pisaliśmy kartkówki. Będzie jutro (środa), obowiązujący materiał to pierwsze sześć tematów z podręcznika.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony