poniedziałek, 6 maja 2013

06.05.2013 [poniedziałek]

Historia [IB]

Temat: Droga ku wspólnej Europie.

Szczątki notatek:
Idee zjednoczenia Europy pojawiały się już w starożytności (Cesarstwo Rzymskie), średniowieczu (zjazd gnieźnieński), a następnie w dwudziestoleciu międzywojennym (Stany Zjednoczone Europy).

Tekst źródłowy/s. 271
Państwami postawionymi przez Churchilla za wzór dla odbudowującej się Europy są USA i Szwajcaria.
Szwajcaria:
  • pozostała neutralna podczas I i II wojny światowej,
  • na jej terenie przez XIX i XX wiek nie były prowadzone żadne działania wojenne,
  • jest podzielona na kantony, z których każdy jest częściowo niezależną jednostką administracyjną - według planów Churchill rolę kantonów pełniłyby poszczególne państwa.
Przyczyny procesu jednoczenia się krajów europejskich:
  • rozwój gospodarczy Europy, 
  • obawy przed ZSRR i USA (zwłaszcza Wielka Brytania i Francja obawiały się wpływów USA).
 

Religia [IB]

Temat: Chrześcijanin w świecie.

Zadania chrześcijanina w świecie:
  • ochrona prawa rodziny do godnego rozwoju i wychowania dzieci,
  • troska o stworzenie autentycznej wspólnoty sprawiedliwości i pokoju między narodami,
  • angażowanie się w życie społeczne oraz wspieranie i pomoc dla rodzin, szczególnie wielodzietnych,
  • troska o edukację i wychowanie,
  • troska o stanowienie praw, służących dobry ludzkości.
I to tyle, bo długo pytał.

Wiedza o Społeczeństwie [IB i IH]

[Kontynuacja tematu.]

7. Podejmowanie działalności gospodarczej.
8. Etapy zakładania firmy:
Geniusz Painta oznajmia, że trzy ostatnie ramki są tu zbędne.

Zapoznać się z ramką Wybrane formy działalności gospodarczej na stronie 112 - będzie na klasówkokartkówce.


Na następnej lekcji (13.05. w poniedziałek) piszemy kartkówkę czy cokolwiek to jest. Materiał:
  • edukacja (prawa i obowiązki ucznia w RP etc.),
  • szkolnictwo wyższe w Polsce i Europie,
  • kodeks pracy,
  • rodzaje umów,
  • co określa umowa (str. 170),
  • zasady opodatkowania (VAT),
  • zakładanie firmy (powyższy schemat),
  • spółki (również powyższy wykres),
  • Schengen (jakie państwa należą do Schengen, a nie należą do Unii, podstawowe założenia układu w Schengen).
  

Matematyka [IB] 

[Jedna w planie, jedna za chemię.]


Kartkówka, która zajęła nam większość lekcji: jedno zadanie na przekształcenie funkcji z postaci ogólnej na kanoniczną i iloczynową, narysowanie jej wykresu i wypisanie własności, drugie na rozwiązanie równań kwadratowych (tych z dwoma rozwiązaniami).

Praca domowa: zadanie 3/204.
 

Podstawy Przedsiębiorczości [IB i IH]

Temat: Cele działania przedsiębiorstwa. [str. 183]
[Chociaż nie jestem pewna, jak on brzmiał naprawdę, bo bardzo możliwe, że zajmowałam się czymś zupełnie innym. Taki jest w podręczniku.]

Celem każdego przedsiębiorstwa jest zysk.
Wartość uzyskanych towarów i usług określamy mianem przychodu, natomiast koszty związane z produkcją towarów lub świadczeniem usług nazywamy kosztem uzyskania przychodu.

przychód (obrót) - koszty uzyskania przychodu = dochód (inaczej zysk) brutto
 
przychód (obrót) = ilość sprzedanych jednostek x ich cena
 
koszt całkowity = koszt stały + koszt zmiennny
  • koszt stały - niezależny od wielkości produkcji (np. koszty wynajmu lokalu, podatek od nieruchomości)
  • koszt zmienny - zależny od wielkości produkcji (np. paliwo, energia elektryczna)
 
zysk brutto - podatek dochodowy = zysk netto (kwota do dyspozycji przedsiębiorstwa)
 
koszt jednostkowy = koszt całkowity : ilość jednostek
 
utarg całkowity = ilość sprzedanych jednostek x ich cena

1 komentarz:

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony