czwartek, 21 marca 2013

21.03.2013

UWAGA | WARNING | ACHTUNG | POZOR | 注意 | 注意 | لاحظ | внимание | σημείωση
Jutro zamiast religii na pierwszej godzinie mamy matmę łączoną z humanami.

***

Matematyka [IB]



Oprócz tego pisaliśmy kartkówkę.

Praca domowa: zadanie 6/161.

Fizyka [IB]



Pracy domowej nie ma. Wyjątkowo usłyszeliśmy "nauczcie się". Nie mam pojęcia, co to dla nas oznacza.
 

Polski [IB]


Temat: Epoka przeciwieństw - wprowadzenie do kultury baroku.

Pochodzenie nazwy epoki
por. barocco - bardzo oryginalna, nietypowa perła o nieregularnym kształcie

Barok to epoka kontrastów, przeciwieństw, braku ładu, niepokoju, dynamizmu.

Periodyzacja epoki
W Europie: od końca XVI wieku do lat 30.-50. XVIII wieku [barok króluje w wieku XVII].
W Polsce: od początku XVII wieku do około 1740 roku.

Tło polityczne: konflikty zbrojne, wojny, niebywały rozrost złotej wolności szlacheckiej.

Najwybitniejszym filozofem epoki był Blaise (Błażej) Pascal, autor zdania: "Człowiek jest trzciną najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą." Dowodzi to postrzegania człowieka w czasie trwania epiki baroku - był on chwiejny, nie panujący nad tym, w którą stronę się przechyli, kruchy, śmiertelny. Pojawia się lęk przed śmiercią i pytanie o istnienie Boga.
Zakład Pascala - zakład dotyczący opłacalności wiary i życia zgodnego z prawem Boskim (jeżeli Bóg istnieje, człowiek wierzący straci kilkadziesiąt lat życia na przestrzeganie Bożych przykazań, lecz zyska wieczność, lecz jeśli Boga nie ma, straci on wieczność; jeżeli Bóg nie istnieje, człowiek w najlepszym wypadku zyska jedynie kilkadziesiąt lat życia bez żadnych ograniczeń). Pascal doszedł do wniosku, że opłaca się wierzyć w Boga.

Wyróżnia się dwa główne rodzaje poezji:
  • poezję metafizyczną, łączącą w sobie elementy religijne z elementami filozofii egzystencjalnej (zastanawianiem się nad sensem, celem, długością życia) - nurt dość rozwinięty ze względu na charakter epoki,
  • poezję dworską, której tematem przewodnim jest miłość ziemska, cielesna i czerpanie z niej radości]
[Używam pojęć gatunków i nurtów, ale proszę się tym nie sugerować. To tylko moje skróty myślowe bądź nieznajomość nazewnictwa.]

Cechy literatury barokowej:
  • łączy w sobie różne skrajne (przeciwne, wykluczające się) elementy,
  • autorzy dbają o formę (mówi się o przeroście formy nad treścią),
  • twórca stawia sobie za zadanie zaszokować czytelnika/oglądającego obraz/budynek/rzeźbę,
  • występują makaronizmy - słowa pochodzenia łacińskiego, włoskiego lub francuskiego, które wplata się do języka polskiego,
  • bardzo duża ilość środków poetyckich (hiperboli, oksymoronów, anafor, epifor, paradoksów).
Architekturę baroku charakteryzuje przepych, lęk przed pustą przestrzenią, duża ilość złoceń [myślę, że dokładniej omówimy to na następnych lekcjach].

Tematy literatury barokowej:
  • Bóg,
  • miłość,
  • śmierć, upływ czasu (w  baroku następuje odnowienie motywu vanitas - marność),
  • często występuje motyw snu.
Najwybitniejsi autorzy baroku
Polscy:
  • Daniel Naborowski,
  • Jan Andrzej Morsztyn,
  • Zbigniew Morsztyn (on i wyżej wymieniony pan to bracia),
  • Jan Chryzostom Pasek, 
  • Wacław Potocki,
  • Mikołaj Sęp Szarzyński.
Zagraniczni:
  • Molier,
  • Calderon de la Barca.
Praca domowa: każda grupa otrzymała inne zadanie, wykonywane, z tego, co zrozumiałam, indywidualnie:
  • numery od 1 do 5 - malarstwo, najsłynniejsi malarze baroku,
  • numery od 6 do 10 - architektura baroku, zabytki,
  • numery od 11 do 14 - muzyka baroku.
***
  
Klasówka z renesansu zapowiedziana na poniedziałek. Materiał obowiązujący:
  • twórczość Jana Kochanowskiego (różnorodność utworów, dlaczego Kochanowski jest nazywany ojcem polskiej poezji, znać tematykę jednej pieśni i jednej fraszki), znajomość definicji fraszki, trenu, pieśni,
  • sonety Petrarki - charakterystyka podmiotu lirycznego, znajomość definicji sonetu,
  • Dekameron Boccaccio, znajomość definicji noweli, motyw sokoła i inne rzeczy z tematem związane,
  • antropocentryzm i inne pojęcia związane z epoką,
  • reformacja - anglikanizm, luteranizm i kalwinizm,
  • pojęcie utopii,
  • co nieco wiadomości o "Odprawie" i "Makbecie", m.in. umiejętność scharakteryzowania postaci takich jak Makbet czy Lady Makbet,
  • znajomość cechy teatru elżbietańskiego, czyli co Szekspir wprowadził, a co zostawił.
"Inny Świat" zapowiedziany na 3 kwietnia, to jest na środę.
 

Angielski [grupa zaawansowana]



Praca domowa: zadanie 5 [czytanka]/72 Student's Book

Kserówki z lekcji:



Na lekcji robiliśmy tylko  ćwiczenie A z 7B. Reszty ćwiczeń mieliśmy nie wypełniać i zostawić na następną lekcję.
*** 
 
Przez całe PO skrobaliśmy sprawdzian... Bardzo śmieszny sprawdzian.

 ***

Cóż... Proroczy demot, nic dodać, nic ująć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony