UWAGA | WARNING | ACHTUNG | POZOR | 注意 | 注意 | لاحظ | внимание | σημείωση
Jutro zamiast religii na pierwszej godzinie mamy matmę łączoną z humanami.
***
Matematyka [IB]
Oprócz tego pisaliśmy kartkówkę.
Praca domowa: zadanie 6/161.
Fizyka [IB]
Pracy domowej nie ma. Wyjątkowo usłyszeliśmy "nauczcie się". Nie mam pojęcia, co to dla nas oznacza.
Polski [IB]
Temat: Epoka przeciwieństw - wprowadzenie do kultury baroku.
Pochodzenie nazwy epoki
por. barocco - bardzo oryginalna, nietypowa perła o nieregularnym kształcie
Barok to epoka kontrastów, przeciwieństw, braku ładu, niepokoju, dynamizmu.
Periodyzacja epoki
W Europie: od końca XVI wieku do lat 30.-50. XVIII wieku [barok króluje w wieku XVII].
W Polsce: od początku XVII wieku do około 1740 roku.
Tło polityczne: konflikty zbrojne, wojny, niebywały rozrost złotej wolności szlacheckiej.
Najwybitniejszym filozofem epoki był Blaise (Błażej) Pascal, autor zdania: "Człowiek jest trzciną najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą." Dowodzi to postrzegania człowieka w czasie trwania epiki baroku - był on chwiejny, nie panujący nad tym, w którą stronę się przechyli, kruchy, śmiertelny. Pojawia się lęk przed śmiercią i pytanie o istnienie Boga.
Zakład Pascala - zakład dotyczący opłacalności wiary i życia zgodnego z prawem Boskim (jeżeli Bóg istnieje, człowiek wierzący straci kilkadziesiąt lat życia na przestrzeganie Bożych przykazań, lecz zyska wieczność, lecz jeśli Boga nie ma, straci on wieczność; jeżeli Bóg nie istnieje, człowiek w najlepszym wypadku zyska jedynie kilkadziesiąt lat życia bez żadnych ograniczeń). Pascal doszedł do wniosku, że opłaca się wierzyć w Boga.
Wyróżnia się dwa główne rodzaje poezji:
- poezję metafizyczną, łączącą w sobie elementy religijne z elementami filozofii egzystencjalnej (zastanawianiem się nad sensem, celem, długością życia) - nurt dość rozwinięty ze względu na charakter epoki,
- poezję dworską, której tematem przewodnim jest miłość ziemska, cielesna i czerpanie z niej radości]
Cechy literatury barokowej:
- łączy w sobie różne skrajne (przeciwne, wykluczające się) elementy,
- autorzy dbają o formę (mówi się o przeroście formy nad treścią),
- twórca stawia sobie za zadanie zaszokować czytelnika/oglądającego obraz/budynek/rzeźbę,
- występują makaronizmy - słowa pochodzenia łacińskiego, włoskiego lub francuskiego, które wplata się do języka polskiego,
- bardzo duża ilość środków poetyckich (hiperboli, oksymoronów, anafor, epifor, paradoksów).
Tematy literatury barokowej:
- Bóg,
- miłość,
- śmierć, upływ czasu (w baroku następuje odnowienie motywu vanitas - marność),
- często występuje motyw snu.
Najwybitniejsi autorzy baroku
Polscy:
- Daniel Naborowski,
- Jan Andrzej Morsztyn,
- Zbigniew Morsztyn (on i wyżej wymieniony pan to bracia),
- Jan Chryzostom Pasek,
- Wacław Potocki,
- Mikołaj Sęp Szarzyński.
- Molier,
- Calderon de la Barca.
Praca domowa: każda grupa otrzymała inne zadanie, wykonywane, z tego, co zrozumiałam, indywidualnie:
- numery od 1 do 5 - malarstwo, najsłynniejsi malarze baroku,
- numery od 6 do 10 - architektura baroku, zabytki,
- numery od 11 do 14 - muzyka baroku.
***
Klasówka z renesansu zapowiedziana na poniedziałek. Materiał obowiązujący:
- twórczość Jana Kochanowskiego (różnorodność utworów, dlaczego Kochanowski jest nazywany ojcem polskiej poezji, znać tematykę jednej pieśni i jednej fraszki), znajomość definicji fraszki, trenu, pieśni,
- sonety Petrarki - charakterystyka podmiotu lirycznego, znajomość definicji sonetu,
- Dekameron Boccaccio, znajomość definicji noweli, motyw sokoła i inne rzeczy z tematem związane,
- antropocentryzm i inne pojęcia związane z epoką,
- reformacja - anglikanizm, luteranizm i kalwinizm,
- pojęcie utopii,
- co nieco wiadomości o "Odprawie" i "Makbecie", m.in. umiejętność scharakteryzowania postaci takich jak Makbet czy Lady Makbet,
- znajomość cechy teatru elżbietańskiego, czyli co Szekspir wprowadził, a co zostawił.
"Inny Świat" zapowiedziany na 3 kwietnia, to jest na środę.
Angielski [grupa zaawansowana]
Praca domowa: zadanie 5 [czytanka]/72 Student's Book
Kserówki z lekcji:
Na lekcji robiliśmy tylko ćwiczenie A z 7B. Reszty ćwiczeń mieliśmy nie wypełniać i zostawić na następną lekcję. |
***
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz