wtorek, 12 marca 2013

11.03.2013

Geografia [IB]



Praca domowa: wypisać z podręcznika [bądź też posłużyć się własną weną] zagrożenia dla lasów.
 

Fizyka [IB]


Praca domowa: z podręcznika wypisać postulaty Bohra wraz ze wzorami.

Matematyka [IB]


 
Praca domowa:
  • narysować wykres do ćwiczenia 5/144,
  • 4/145,
  • powtórzenie 1/145.

Polski [IB]

[Kończyliśmy "Monolog dla Kasandry".]

Wisława Szymborska
Monolog dla Kasandry

To ja, Kasandra. 
A to jest moje miasto pod popiołem. 
A to jest moja laska i wstążki prorockie.
A to jest moja głowa pełna wątpliwości.

To prawda, tryumfuję.
Moja racja aż łuną uderzyła w niebo.
Tylko prorocy, którym się nie wierzy,
mają takie widoki.
Tylko ci, którzy źle zabrali się do rzeczy,
i wszystko mogło spełnić się tak szybko,
jakby nie było ich wcale.

Wyraźnie teraz przypominam sobie,
jak ludzie, widząc mnie, milkli wpół słowa.
Rwał się śmiech.
Rozpalały się ręce.
Dzieci biegły do matki.
Nawet nie znałam ich nietrwałych imion.
A ta piosenka o zielonym listku -
nikt jej nie kończył przy mnie.

Kochałam ich.
Ale kochałam z wysoka.
Sponad życia.
Z przyszłości. Gdzie zawsze jest pusto
i skąd cóż łatwiejszego jak zobaczyć śmierć.
Żałuję, że mój głos był twardy.
Spójrzcie na siebie z gwiazd - wołałam -
spójrzcie na siebie z gwiazd.
Słyszeli i spuszczali oczy.

Żyli w życiu.
Podszyci wielkim wiatrem.
Przesądzeni.
Od urodzenia w pożegnalnych ciałach.
Ale była w nich jakaś wilgotna nadzieja,
własną migotliwością sycący się płomyk.
Oni wiedzieli, co to takiego jest chwila,
och bodaj jedna jakakolwiek
zanim -
Wyszło na moje.
tylko że z tego nie wynika nic.
A to jest moja szmatka ogniem osmalona.
A to są moje prorockie rupiecie.
A to jest moja wykrzywiona twarz.
Twarz, która nie wiedziała, że mogła być piękna.


Piosenka o zielonym listku nigdy nie była kończona w obecności Kasandry, ponieważ wieszczyła ona zgubę.
"Ale kochałam z wysoka" - Kasandra kochała ludzi, znając ich przyszłość zapisaną w gwiazdach [stąd bierze się wyrażenie "z wysoka"].
"Żyli w życiu." - ludzie nie pragną poznać przyszłości, chcą cieszyć się chwilą.
"Twarz, która nie wiedziała, że mogła być piękna" - Kasandra nie wiedziała, że mogła być szczęśliwa, radosna ["wykrzywiona twarz" jest nawiązaniem do maski z teatru antycznego].

Temat: "Znak, że ktoś zły zbliża się" - przyczyny i przejawy zła w dramacie Williama Shakespeare'a "Makbet".

Tematy "Makbeta":
  • losy Makbeta,
  • władza i dążenie do niej,
  • morderstwo i jego konsekwencje,
  • wybory,
  • walka dobra ze złem,
  • los człowieka,
  • przeznaczenie (fatum),
  • wojna,
  • pycha,
  • miłość,
  • sumienie.
[Pracą na lekcji było narysowanie kilku okręgów i wpisanie do nich tematów "Makbeta" hierarchicznie - w centrum najważniejszy, im dalej, tym mniej ważne tematy. Umieścić minimum 4 tematy]
 
 
Pracy domowej brak.
 

Chemia [IB]

[Napiszę później, WoK tak samo]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony