Geografia [IB]
Matematyka [IB]
Chemia [IB]
[Kontynuacja ostatniego tematu]
Doświadczenie
Temat: Wykazanie charakteru chemicznego tlenku wapnia.
Odczynniki i sprzęt laboratoryjny: woda destylowana, fenoloftaleina, tlenek wapnia, probówka
Obserwacje: Po dodaniu tlenku wapnia w probówce pojawiła się zmiana zabarwienia z przezroczystego na różowe (malinowe).
Wnioski: Tlenek wapnia jest tlenkiem zasadotwórczym.
CaO +
H2O => Ca(OH)2
Doświadczenie
Temat: Wykazanie charakteru chemicznego tlenku siarki(IV).
Odczynniki i sprzęt laboratoryjny: siarka, palnik gazowy, łyżeczka do spalań, kolba płaskodenna, woda destylowana, oranż metylowy
Czynności: Siarkę spalić nad palnikiem gazowym, następnie łyżeczkę do spalań umieścić w kolbie wypełnionej wodą destylowaną i oranżem metylowym.
Uproszczony schemat doświadczenia |
Wnioski: Tlenek siarki(IV) ma charakter kwasowy i jest tlenkiem kwasotwórczym.
SO2 + H2O => H2SO4
TLENKI AMFOTERYCZNE:
- nie reagują z wodą,
- reagują z mocnymi kwasami oraz z mocnymi zasadami.
[Amfoteryczność tych związków omówimy przy okazji wodorotlenków.]
Rozwiąż równania lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi:
[Uzupełnię niebawem.]
Metody powstawania soli:
I synteza bezpośrednia:
2Fe + 3S
=> Fe2S3
II metal + kwas => sól + gaz
Mg + HCl
=> MgCl2 + H2↑
III kwas + zasada => sól + woda [reakcja zobojętniania]
[...]
IV tlenek kwasowy + zasada => sól + woda
[...]
V tlenek kwasowy + tlenek metalu => sól
[...]
VI tlenek metalu + kwas => sól + woda
[...]
VII kwas1 + sól1 => kwas2
+ sól2
Mocny kwas wypiera słaby kwas z roztworu jego soli.
Reakcja ma sens, gdy powstająca sól jest osadem lub gazem - nie rozpuszcza się w wodzie.
VIII zasada1 + sól1
=> zasada2 + sól2
Reakcja ma sens, gdy powstająca zasada jest osadem lub gazem.
IX sól1 + sól2 => sól3
+ sól4
Reakcja ma sens, gdy jedna z powstających soli jest osadem lub gazem.
X sól1 + metal1 => sól2
+ metal2
Z roztworu wypierane są metale o dodatnim potencjale elektrochemicznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz