wtorek, 1 października 2013

01.10.2013 [wtorek]

Plan:
1. niemiecki/francuski/rosyjski
2. j. polski
3. matematyka
4. j. angielski
5. wiedza o społeczeństwie
6. historia
7. historia

Niemiecki

Thema: Warum liest man?

Słówka:
der Sieger - zwycięzca
der Wettbewerb - konkurs
hervorrufen - wywoływać (emocje)
aufhören - skończyć, przestać
verändern - zmieniać
erfahren - dowiadywać się
die Erfahrung - doświadczenie
die Weltanschauung gestalten - kształtować światopogląd
zum Denken anregen - pobudzać do myślenia (rozdzielnie złożony)
die Fantasie anregen/entwickeln - pobudzać/rozwijać wyobraźnię
aus den Bücher vielen lernen/erfahren - dużo uczyć/dowiadywać się z książek
das Wissen vertiefen/erweitern - pogłębiać/poszerzać wiedzę
Spaß machen/bereiten - sprawiać radość/przyjemność
lachen - śmiać się
weinen - płakać
das Leben bereichen - wzbogacać życie
am Schicksal der Hauptfiguren teilnehmen - śledzić losy głównych bohaterów
nicht aus der Hand legen können - nie móc odłożyć
spannende Handlung - wartka, ciekawa, zajmująca akcja
sich abspielen - rozgrywać się
das Buch/der Roman von... (określenie, kto jest autorem książki/powieści)
die Lesengewohnheit - przyzwyczajenia związane z czytaniem
der Büchefreund - miłośnik książek
die Leseratte - mól książkowy
das Gedicht, -e - wiersz
gründlich - dokładnie
genau - dokładnie
flüchtig - pobieżnie
der Ratgeber - poradnik
der Reiseführer - przewodnik (turystyczny)
das Drama, die Dramen - dramat(y)
die Zeitung - gazeta
die Zeitschrift - czasopismo
die Illustrierte - czasopismo ilustrowane
die Fachliteratur - literatura fachowa (specjalistyczna)
die Belletristik - beletrystyka
die Erzählung - opowiadanie, nowela
naturwissenschaftliche Bücher - książki przyrodnicze

Na lekcji: 9,10/11.

Praca domowa:
  • nauczyć się słówek,
  • A11/12 (słuchanka),
  • umieć powiedzieć w oparciu o A12/12,
  • zadania 5,7/66-7.

Polski

[Notatki]

Skończyliśmy omawiać Lilije i przerobiliśmy Świteź Mickiewicza.
Trzeba znać tabelę ze strony 67.

Praca domowa: przeczytać Ucieczkę Mickiewicza ze stron 68-72 i opisać:
  • scenerię,
  • sytuację bohaterki,
  • wygląd konia i jeźdźca. 
 

Matematyka



Praca domowa: dokończyć zadanie 2/45 (+ narysować wykresy).

WoS

Argumenty do tezy Rodzina jest podstawową grupą społeczną:
  • jest najstarszą historycznie formą,
  • jest najpowszechniejszą formą,
  • zaspokaja najważniejsze potrzeby człowieka,
  • dzięki funkcji prokreacyjnej daje możliwość istnienia społeczeństwa.
 
Temat: Stosunki prawno-rodzinne.

1. Rodzina w świetle prawa.
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy z dnia 25.02.1964 z późniejszymi zmianami.

2. Małżeństwo - usankcjonowany (potwierdzony) przez prawo trwały, równoprawny związek kobiety i mężczyzny, zawarty w obecności dwóch pełnoletnich świadków.

3. Konkordat - umowa międzynarodowa między państwem świeckim a stolicą apostolską, normująca stosunki religijne w państwie.
Podpisanie obecnie obowiązującego w Polsce konkordatu: 1993 (ratyfikowany w 1995 roku).

4. Przeszkody w zawarciu związku małżeńskiego:
  • bigamia - ktoś jest już w związku małżeńskim,
  • ograniczenie wiekowe - do zawarcia małżeństwa konieczne jest ukończenie 18 lat,
  • pokrewieństwo i powinowactwo,
  • ubezwłasnowolnienie.

*wstępni - rodzina, od której się pochodzi (rodzice, dziadkowie etc.)
zstępni - rodzina, która pochodzi od danej osoby

5. Powody ustania małżęństwa:
  • śmierć,
  • rozwód.

6. Separacja - rodzaj ustania małżeństwa bez możliwości zawarcia drugiego.

7. Intercyza - przedślubny lub poślubny kontrakt regulujący stosunki między małżonkami.

Historia

Temat: Ateńska demokracja.
[Notatki]

Temat: Wojny grecko-perskie.
[Notatki]

Praca domowa: wypisać wady demokracji ateńskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony