wtorek, 7 października 2014

07.10.2014 (wtorek)

Plan:
1. j. polski
2. religia
3. historia
4. j. angielski
5. matematyka
6. niemiecki/rosyjski/francuski
7. wf
8. fakultety z matematyki

Polski
Notatki:
Oswald Spengler, Zmierzch Zachodu - zapatrywanie się na historię jak na proces prowadzący od punktu zerowego do doskonałego rozwoju (według autora był nim wiek XIX), po którym następuje degradacja (jak w cesarstwie zachodniorzymskim!).

 
Zauważono, że szerzy się niemoralność, a kultura i religia przestają wystarczać ludziom. Zaczęto spodziewać się dziejowej katastrofy, która unicestwi kulturę Europy (katastrofizm).

Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce (1918-1939) 

Niektórzy twierdzą, że Młoda Polska skończyła się w latach 20. XX wieku.

1918 - odzyskanie przez Polskę niepodległości
Wydarzenie to spowodowało wybuch euforii, jednak Polska była podzielona, niejednolita gospodarczo, borykająca się z naleciałościami językowymi. Pojawiła się więc konieczność podołania wyzwaniom rzeczywistości.

Procesy:  
  • technicyzacja, 
  • urbanizacja - rozwój miast (wciąż trwał proces migracji ludności ze wsi do miast), 
  • rewolucjonizm (rewolucja październikowa) - nastawienie do reorganizacji dawnych ustrojów poprzez działania zbrojne. 

Nowe ideologie polityczne: 
  • faszyzm, 
  • komunizm. 

Awangardowość - nowoczesność, zerwanie ze wszystkimi dotychczasowymi zasadami tworzenia sztuki.

Podział dwudziestolecia międzywojennego:
  • I faza (do lat 20. XX wieku) - faza optymizmu, nawrót pozytywizmu (Europa wyszła na prostą, uda nam się odbudować kraj, juhuuu, do bojuuu!),
  • II faza (lata 30. XX wieku) - pesymizm, katastrofizm; niepokój przed nowymi ideologiami (faszyzmem i komunizmem) oraz nowymi potęgami, chcącymi przejąć władzę w Europie.

Przez 123 lata nieistnienia Polski literatura wypełniała zadanie umacniania poczucia narodowości, krzepienia serc, propagowania oświaty. W dwudziestoleciu międzywojennym pojawiła się tendencja do "wyzwalania" literatury z tych konwencji.

Grupy literackie: 
  • Skamander: Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Lechoń, 
  • Futuryści: Anatol Stern, Bruno Jasieński, Stanisław Młodożeniec, Tytus Czyżewski,
  • Awangarda Krakowska: Tadeusz Peiper, Julian Przyboś,
  • poeci niezależni (niezrzeszeni): Władysław Broniewski (nurt rewolucyjny, dziedzictwo romantyzmy), Bolesław Leśmian (fantastyka), Leopold Staff (klasycyzm), Konstanty Ildefons Gałczyński (twórczość satyryczna).
W okresie Młodej Polski Leśmian i Staff byli typowo młodopolskimi artystami. Po zakończeniu epoki podążyli za obowiązującymi trendami, tworzyli także w czasie II wojny światowej - byli poetami trzech epok.
*
Jan Lechoń, Herostrates
Czyli to będzie w Sofii, czy też w Waszyngtonie.
Od egipskich piramid do śniegów Tobolska
Na tysiączne się wiorsty rozsiadła nam Polska,
Papuga wszystkich ludów - w cierniowej koronie.

Kaleka, jak beznodzy żołnierze szpitalni,
Co będą ze łzą wieczną chodzili po świecie,
Taka wyszła nam Polska z urzędu w powiecie
I taka się powlokła do robót - w kopalni.

Dziewczyna, na matczyne niepomna przestrogi,
Nieprawny dóbr sukcesor, oranych przez dzieci,
Robaczek świętojański, co w nocy zaświeci,
Wspomnieniem dawnych bogactw żyjący ubogi.

A dzisiaj mi się w zimnym powiewie jesieni,
W szeleście rdzawych liści, lecących kasztanów,
Wydała kościotrupem spod wszystkich kurhanów,
Co czeka trwożny chwili, gdy dało odmieni.

O! zwalcież mi Łazienki królewskie w Warszawie,
Bezduszne, zimnym rylcem drapane marmury,
Pokruszcie na kawałki gipsowe figury
A Ceres kłosonośną utopcie mi w stawie.

Czy widzisz te kolumny na wyspie w teatrze,
Co widok mi zamknęły daleki na ścieżaj?
Ja tobie rozkazuję! W te słupy uderzaj
I bij w nie, aż rozkruszysz, aż ślad się ich zatrze.

Jeżeli gdzieś na Starym pokaże się Mieście
I utkwi w was Kiliński swe oczy zielone,
Zabijcie go! - A trupa zawleczcie na stronę
I tylko wieść mi o tym radosną przynieście.

Ja nie chcę nic innego, niech jeno mi płacze
Jesiennych wiatrów gędźba w półnagich badylach;
A latem niech się słońce przegląda w motylach,
A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę.

Bo w nocy spać nie mogę i we dnie się trudzę
Myślami, co mi w serce wrastają zwątpieniem,
I chciałbym raz zobaczyć, gdy przeszłość wyżeniem,
Czy wszystko w pył rozkruszę, czy... Polskę obudzę.
*
Herostrates - postać mitologiczna; niszczyciel obdarzony dużą siłą, ale nieco bezrozumny

Herostrates jest utworem rozrachunkowym, osądzającym sytuację w Polsce. 

Podmiot liryczny zwraca uwagę na to, że Polska zawsze przedstawiana jest jako cierpiąca. 

Definicje Polski według Lechonia:
  • kulawy żołnierz,
  • papuga w cierniowej koronie => Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego: Pawiem narodów byłaś i papugą,
  • dziewczyna nieposłuszna matce - Polska jest jak dziewczyna lekkich obyczajów, delikatnie rzecz ujmując,
  • robaczek świętojański - niewielka, ale ma znaczenie,
  • nieprawny dóbr sukcesor - bezprawnie przejęła czyjeś dziedzictwo,
  • ubogi żyjący wspomnieniem dawnych bogactw.  
  
Zniszczenie Łazienek Królewskich jest symbolem zerwania z tradycją i dziedzictwem kulturalnym Polski. 

Kiliński - bohater powstania kościuszkowskiego. Lechoń nakazuje zabić go i rozwłóczyć jego trupa, przez co pokazuje, że zupełnie odcina się od tego, co było. 
  
***
Praca domowa:
1. Objaśnij, co w wierszu Jana Lechonia pt. Herostrates oznaczają słowa: A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę.
2. Przeczytaj wiersz Czarna wiosna ze strony 18. 
  • Określ typ liryki. 
  • Jakie są pragnienia podmiotu lirycznego? 
  • Jakie cechy manifestu można zaobserwować w tym wierszu? 
   
Historia
Temat: Geneza powstania listopadowego 1830-1831.
 
Notatki z lekcji (1)
  
Matematyka
Kończyliśmy omawiać maturę i pokrótce omówiliśmy sprawdzian. Nie było pracy domowej.

Arkusz maturalny:
Arkusz (1)

Arkusz (2)

Rozwiązania (niektóre są błędne):
Rozwiązania (1)

Rozwiązania (2)

Rozwiązania (3)

Rozwiązania (4)

Rozwiązania (5)

Poprawa:
Poprawa (1)

Poprawa (2)

Poprawa (3)
   
Niemiecki
Thema: Mobbing in der Schule. (ciąg dalszy)

Uczyliśmy się z tej strony.

Słówka

Na lekcji:  
  • czytaliśmy A13/12 (patrz: Praca domowa), 
  • A14/12,
  • A18/13,
  • A36/19. 
 
A36/19

Praca domowa: 
  • napisać cztery zdania przydawkowe z przyimkami, 
  • w ćwiczeniu A13/11 wybrać jeden z tytułów i w trzech zdaniach uzasadnić swój wybór,  
  • przynieść napisane na kartkach listy, które były zadane na ostatnią lekcję.   
 * 
W czwartek piszemy kartkówkę. Oprócz słówek będą na niej przyimki, do których trzeba będzie dopisać, z jakimi przypadkami występują (z Dativem; z Akkusativem; z Dativem lub z Akkusativem).
    
Linki do postów ze skanami słówek: 
 
Przyimki: 
11.09.2014 - lekcja - przyimki

Fakultety: matematyka 
Zadania: 
  • 18/141,
  • 19 a, b/141,
  • 21 a, b/141,
  • 22 a, b/141,
  • 23 a, b/141,
  • 25/142,
  • 26 b, d/142,
  • 27 c/142,
  • 29/142,
  • 31 a, c, d/142,
  • 32 a, b/142,
  • 33 a, b/142. 
 
Fakultety (1)

Fakultety (2)

Fakultety (3)
 
Zadanie 25/142 będzie na sprawdzianie.
 
***

W czwartek o 8:00 idziemy na Miasto 44. Cena biletu: 11 zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony