Plan:
1. j. polski
2. religia
3. historia
4. j. angielski
5. matematyka
6. niemiecki/rosyjski/francuski
7. wf
8. fakultety z matematyki
8. fakultety z matematyki
Polski
Notatki:
Oswald Spengler, Zmierzch Zachodu - zapatrywanie się na historię jak na proces prowadzący od punktu zerowego do doskonałego rozwoju (według autora był nim wiek XIX), po którym następuje degradacja (jak w cesarstwie zachodniorzymskim!).
Zauważono, że szerzy się niemoralność, a kultura i religia przestają wystarczać ludziom. Zaczęto spodziewać się dziejowej katastrofy, która unicestwi kulturę Europy (katastrofizm).
Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce (1918-1939)
Niektórzy twierdzą, że Młoda Polska skończyła się w latach 20. XX wieku.
1918 - odzyskanie przez Polskę niepodległości
Wydarzenie to spowodowało wybuch euforii, jednak Polska była podzielona, niejednolita gospodarczo, borykająca się z naleciałościami językowymi. Pojawiła się więc konieczność podołania wyzwaniom rzeczywistości.
Procesy:
- technicyzacja,
- urbanizacja - rozwój miast (wciąż trwał proces migracji ludności ze wsi do miast),
- rewolucjonizm (rewolucja październikowa) - nastawienie do reorganizacji dawnych ustrojów poprzez działania zbrojne.
Nowe ideologie polityczne:
- faszyzm,
- komunizm.
Awangardowość - nowoczesność, zerwanie ze wszystkimi dotychczasowymi zasadami tworzenia sztuki.
Podział dwudziestolecia międzywojennego:
- I faza (do lat 20. XX wieku) - faza optymizmu, nawrót pozytywizmu (Europa wyszła na prostą, uda nam się odbudować kraj, juhuuu, do bojuuu!),
- II faza (lata 30. XX wieku) - pesymizm, katastrofizm; niepokój przed nowymi ideologiami (faszyzmem i komunizmem) oraz nowymi potęgami, chcącymi przejąć władzę w Europie.
Przez 123 lata nieistnienia Polski literatura wypełniała zadanie umacniania poczucia narodowości, krzepienia serc, propagowania oświaty. W dwudziestoleciu międzywojennym pojawiła się tendencja do "wyzwalania" literatury z tych konwencji.
Grupy literackie:
- Skamander: Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Lechoń,
- Futuryści: Anatol Stern, Bruno Jasieński, Stanisław Młodożeniec, Tytus Czyżewski,
- Awangarda Krakowska: Tadeusz Peiper, Julian Przyboś,
- poeci niezależni (niezrzeszeni): Władysław Broniewski (nurt rewolucyjny, dziedzictwo romantyzmy), Bolesław Leśmian (fantastyka), Leopold Staff (klasycyzm), Konstanty Ildefons Gałczyński (twórczość satyryczna).
*
Jan Lechoń, HerostratesCzyli to będzie w Sofii, czy też w Waszyngtonie.
Od egipskich piramid do śniegów Tobolska
Na tysiączne się wiorsty rozsiadła nam Polska,
Papuga wszystkich ludów - w cierniowej koronie.
Kaleka, jak beznodzy żołnierze szpitalni,
Co będą ze łzą wieczną chodzili po świecie,
Taka wyszła nam Polska z urzędu w powiecie
I taka się powlokła do robót - w kopalni.
Dziewczyna, na matczyne niepomna przestrogi,
Nieprawny dóbr sukcesor, oranych przez dzieci,
Robaczek świętojański, co w nocy zaświeci,
Wspomnieniem dawnych bogactw żyjący ubogi.
A dzisiaj mi się w zimnym powiewie jesieni,
W szeleście rdzawych liści, lecących kasztanów,
Wydała kościotrupem spod wszystkich kurhanów,
Co czeka trwożny chwili, gdy dało odmieni.
O! zwalcież mi Łazienki królewskie w Warszawie,
Bezduszne, zimnym rylcem drapane marmury,
Pokruszcie na kawałki gipsowe figury
A Ceres kłosonośną utopcie mi w stawie.
Czy widzisz te kolumny na wyspie w teatrze,
Co widok mi zamknęły daleki na ścieżaj?
Ja tobie rozkazuję! W te słupy uderzaj
I bij w nie, aż rozkruszysz, aż ślad się ich zatrze.
Jeżeli gdzieś na Starym pokaże się Mieście
I utkwi w was Kiliński swe oczy zielone,
Zabijcie go! - A trupa zawleczcie na stronę
I tylko wieść mi o tym radosną przynieście.
Ja nie chcę nic innego, niech jeno mi płacze
Jesiennych wiatrów gędźba w półnagich badylach;
A latem niech się słońce przegląda w motylach,
A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę.
Bo w nocy spać nie mogę i we dnie się trudzę
Myślami, co mi w serce wrastają zwątpieniem,
I chciałbym raz zobaczyć, gdy przeszłość wyżeniem,
Czy wszystko w pył rozkruszę, czy... Polskę obudzę.
*
Herostrates - postać mitologiczna; niszczyciel obdarzony dużą siłą, ale nieco bezrozumny
Herostrates jest utworem rozrachunkowym, osądzającym sytuację w Polsce.
Podmiot liryczny zwraca uwagę na to, że Polska zawsze przedstawiana jest jako cierpiąca.
Definicje Polski według Lechonia:
- kulawy żołnierz,
- papuga w cierniowej koronie => Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego: Pawiem narodów byłaś i papugą,
- dziewczyna nieposłuszna matce - Polska jest jak dziewczyna lekkich obyczajów, delikatnie rzecz ujmując,
- robaczek świętojański - niewielka, ale ma znaczenie,
- nieprawny dóbr sukcesor - bezprawnie przejęła czyjeś dziedzictwo,
- ubogi żyjący wspomnieniem dawnych bogactw.
Zniszczenie Łazienek Królewskich jest symbolem zerwania z tradycją i dziedzictwem kulturalnym Polski.
Kiliński - bohater powstania kościuszkowskiego. Lechoń nakazuje zabić go i rozwłóczyć jego trupa, przez co pokazuje, że zupełnie odcina się od tego, co było.
***
Praca domowa:
1. Objaśnij, co w wierszu Jana Lechonia pt. Herostrates oznaczają słowa: A wiosną - niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę.
2. Przeczytaj wiersz Czarna wiosna ze strony 18.
- Określ typ liryki.
- Jakie są pragnienia podmiotu lirycznego?
- Jakie cechy manifestu można zaobserwować w tym wierszu?
Kończyliśmy omawiać maturę i pokrótce omówiliśmy sprawdzian. Nie było pracy domowej.
Arkusz maturalny:
Rozwiązania (niektóre są błędne):
Poprawa:
Arkusz maturalny:
Arkusz (1) |
Arkusz (2) |
Rozwiązania (niektóre są błędne):
Rozwiązania (1) |
Rozwiązania (2) |
Rozwiązania (3) |
Rozwiązania (4) |
Rozwiązania (5) |
Poprawa:
Poprawa (1) |
Poprawa (2) |
Poprawa (3) |
Niemiecki
Thema: Mobbing in der Schule. (ciąg dalszy)
Uczyliśmy się z tej strony.
Na lekcji:
Praca domowa:
Linki do postów ze skanami słówek: Uczyliśmy się z tej strony.
Słówka |
Na lekcji:
- czytaliśmy A13/12 (patrz: Praca domowa),
- A14/12,
- A18/13,
- A36/19.
A36/19 |
Praca domowa:
- napisać cztery zdania przydawkowe z przyimkami,
- w ćwiczeniu A13/11 wybrać jeden z tytułów i w trzech zdaniach uzasadnić swój wybór,
- przynieść napisane na kartkach listy, które były zadane na ostatnią lekcję.
*
W czwartek piszemy kartkówkę. Oprócz słówek będą na niej przyimki, do których trzeba będzie dopisać, z jakimi przypadkami występują (z Dativem; z Akkusativem; z Dativem lub z Akkusativem).Przyimki:
11.09.2014 - lekcja - przyimki |
Fakultety: matematyka
Zadania:
- 18/141,
- 19 a, b/141,
- 21 a, b/141,
- 22 a, b/141,
- 23 a, b/141,
- 25/142,
- 26 b, d/142,
- 27 c/142,
- 29/142,
- 31 a, c, d/142,
- 32 a, b/142,
- 33 a, b/142.
Fakultety (1) |
Fakultety (2) |
Fakultety (3) |
Zadanie 25/142 będzie na sprawdzianie.
***
W czwartek o 8:00 idziemy na Miasto 44. Cena biletu: 11 zł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz