niedziela, 22 września 2013

17.09.2013 [wtorek]

Plan:
1. niemiecki/rosyjski/francuski
2. j. polski
3. matematyka
4. j. angielski
5. WoS
6. historia/geografia
7. historia/geografia

Niemiecki

Słówka:
grenzen an... - graniczyć z...
der Einwohner - mieszkaniec

Przymiotniki utworzone od nazw miejscowości są zawsze zakończone na -er i się nie odmieniają. Pisze się je zawsze wielką literą.

Na lekcji:
  • 5/104 (Alles klar 2a),
  • A17/56 (Alles klar 2a).

Kartkówka:
  • sławni Niemcy,
  • niemieckie zabytki,
  • Was ist typisch Deutch?
  • słówka.

Angielski

Upper Intermediate

Vocabulary
a secret shopper - sekretny klient (osoba sprawdzająca jakość usług w sklepach lub restauracjach)
a camp counsellor - osoba zajmująca się dziećmi na obozach
to be in charge of... (czasownik+ing lub rzeczownik)/to be responsible for (czasownik+ing lub rzeczownik) - być odpowiedzialnym za...
to reign - rządzić, królować, panować
an audience - publiczność
a twist (at the and) - zwrot akcji (na końcu)
a fame - sława
to achieve - osiągnąć
at some age - w jakimś wieku
to bring (the curtain) down - opuścić (kurtynę)
to rise the curtain - podnieść kurtynę
a search enginee - wyszukiwarka
a social network - portal społecznościowy
tight-knit - ?
to set up - założyć (the organisation, bank account)
to keep in touch - być w kontakcie
to sign up - zapisać się
a lead actor - aktor grający główną rolę 
Present Perfect
Konstrukcja: osoba + have/has + czasownik (past participle) + reszta zdania.
Zastosowanie:
  • czynności, które rozpoczęły się w przeszłości i trwają do momentu mówienia,
  • czynności, które zakończyły się w przeszłości, ale mają wpływ na teraźniejszość,
  • czynność jest ważniejsza od tego, kiedy została wykonana,
  • czynność została wykonana w niezamkniętym przedziale czasowym,
  • przeżycia, zdobyte doświadczenie etc.
Przykłady:
  • I have broken my leg.
  • She has already come.
  • Has he written the report?
  • She hasn't been abroad since then/for three years/since 2000.
Time expressions: just, already, yet, for, since, ever, never.

Present Perfect Continuous
Konstrukcja: osoba + have/has + been + czasownik (-ing) + reszta zdania.
Zastosowania:
  • czynność, która rozpoczęła się w przeszłości i jeszcze się nie zakończyła (I have been reading a book for 2 hours. - Czytam książkę od dwóch godzin.) - w tłumaczeniu na j. polski jest to czas teraźniejszy,
  • czynność, która dopiero się zakończyła (They have been running. They are exhausted.) - w tłumaczeniu na j. polski jest to czas przeszły.
Time expressions: since, for, how long (to place emphasis on duration).

Na lekcji: 1,2,3,4/5 podręcznik 

WoS

Do ostatniego tematu:
7. Dewiacja społeczna - nieprzestrzeganie norm przyjętych przez członków zbiorowości.

8. Przyczyny przestępczości i dewiacji:
  • teoria funkcjonalistyczna - przyczyną są niezaspokojone ambicje i chęć dorównania reszcie zbiorowości (twórca: Emil Durheim),
  • teoria zróżnicowanych powiązań - przyczyną jest wychowanie w środowisku patologicznym,
  • teoria kontroli - jeżeli ktoś nie czuje się kontrolowany wewnętrznie i społecznie, popełnia przestępstwa,
  • teoria naznaczania - jeżeli ktoś popełnił przestępstwo i został za nie ukarany, jest naznaczony niechęcią społeczeństwa, co powoduje dewiację wtórną (recydywę).

9. Stygmatyzacja - naznaczenie piętnem, obniżającym wartość człowieka w społeczeństwie.

10. Typy stygmatów:
  • cielesne (np. niepełnosprawność),
  • moralne (np. uzależnienie),
  • plemienne (np. narodowość, kolor skóry).
11. Anomia - stan dezorganizacji społeczeństwa, stan rozbieżności między akceptowanymi w danym społeczeństwie wartościami a normami, pozwalającymi te wartości osiągnąć.
Temat: Ład społeczny. 

1. Ład społeczny - wartości, normy i postawy, które pomagają w uporządkowaniu życia społecznego.

2. Elementy ładu społecznego:
  • współpraca,
  • konsensus - uzgadnianie rozbieżnych interesów,
  • hierarchia wartości (patrz: rodzaje ocen).

3. Czynniki kształtujące ład społeczny:
  • prawo,
  • moralność,
  • religia,
  • tradycja.

4. Koncepcje ładu społecznego:
  • koncepcja funkcjonalistyczna (samoregulacji) - społeczeństwo samo potrafi osiągnąć równowagę,
  • konflikt społeczny - ład społeczny nie istnieje, wewnątrz społeczeństwa dominują sprzeczności i trwa walka klas.

Historia

Temat: Indie i Chiny. 
 
Typowa praca na lekcji - opracowywanie tematu z podręcznika przez kilka grup.
 
Temat: Najstarsze dzieje Grecji.
 
Położenie geograficzne i warunki naturalne Grecji:
  • położenie: południowa Europa - półwysep Bałkański, półwysep Peloponeski, wybrzeże i wyspy Morza Egejskiego,
  • granice: od zachodu Morze Jońskie, od południa Morze Kreteńskie, od północy: Macedonia (Epir jest uznawany za Grecję, ale nie będzie błędem, jeżeli wymieni się to to jako północną granicę Grecji) - wniosek: teren bezpieczny,
  • ukształtowanie terenu: w większości teren górzysty, mało ziem uprawnych,
  • nierówna linia brzegowa, liczne wyspy i zatoki,
  • klimat: gorące lata, małe opady (częste susze),
  • nieurodzajna ziemia.

XX - XV wiek p.n.e. - kultura minojska. Osiągnięcia i charakterystyczne znaleziska: wielkie budowle, pałace (np. w Knossos), posążki, pismo linearne typu A.
Koniec XV wieku p.n.e. - upadek kultury minojskiej (jedna z teorii głosi, że na skutek erupcji wulkanu i spowodowanego z nią tsunami, co doprowadziło do spustoszenia Krety).

XV wiek - ok. 1200 r. p.n.e. - kultura mykeńska (nazwana tak od położonych na terenie Grecji właściwej Myken). Osiągnięcia i charakterystyczne znaleziska: potężne twierdze, wyroby rzemieślnicze, pismo linearne typu B. Kultura ta upadła prawdopodobnie wskutek najazdów ludów morza.

ok. 1200 r. p.n.e. - wojna trojańska (Troja - Ilion - była ważnym punktem strategicznym, ponieważ była położona blisko cieśniny Hellespont).

ok. 1200-800 r. p.n.e. - okres "wieków ciemnych"
VIII wiek p.n.e. - początek wielkiej kolonizacji:
wzrost liczby ludności > za mało ziemi uprawnej > głód, niedostatek > wielka kolonizacja
Obszar wielkiej kolonizacji: wybrzeża Morza Śródziemnego i Czarnego.
Innym państwem dokonującym kolonizacji na dużą skalę, a jednocześnie rywalizującym z Grecją była Fenicja.
Trzeba umieć pokazać paluchem na mapie i nazwać:
Krainy geograficzne:
  • Epir,
  • Tesalia,
  • Attyka,
  • Lakonia,
  • Macedonia,
  • Jonia,
  • Tracja,
Półwyspy:
  • Peloponez,
  • Półwysep Chalcydycki,
Wyspy:
  • Kreta,
  • Eubea,
  • Cyklady,
  • Salamina.
Morza, zatoki i cieśniny:
  • Morze Jońskie,
  • Morze Kreteńskie,
  • Morze Egejskie,
  • Zatoka Koryncka,
  • Cieśnina Hellespont.
Miasta:
  • Sparta,
  • Korynt,
  • Olimpia,
  • Ateny,
  • Termopile,
  • Maraton,
  • Plateje,
  • Mykeny,
  • Knossos,
  • Milet.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon wykonała Sasame Ka dla Zaczarowane Szablony